Ben Howard: a family affair

17-02-2013 09:30

2013-07 Twintig en achttien zijn onze kinderen. Vanaf hun geboorte ben je bezig om ze iets mee te geven; bewust en onbewust. Hoe ouder ze worden hoe meer ze echter ook hun eigen weg gaan zoeken. En dat is natuurlijk goed. Dat dat soms best wel eens lastig is zal ik niet ontkennen. Maar is het niet mooi wanneer ze je ook weer zaken teruggeven. Zeker wanneer het mijn eigen passie betreft: muziek.

Jarenlang hebben de kids naar mijn muziek geluisterd. Veel van die muziek hebben ze geadopteerd; spelen ze af op hun iPod of laptop. En daar ben ik hartstikke trots op. Maar het kan ook andersom. Het zal rond de jaarwisseling van 2011-2012 zijn geweest dat Ninke met een voor mij volledig onbekende naam kwam aanzetten: Ben Howard. 'Papa je moet hier eens naar luisteren; dit vind jij vast wel goed'. Ik moet eerlijk zeggen dat het kwartje niet direct viel. Een aantal weken later kwam er toevallig een nummer van hem voorbij en ik dacht: hé wie is dit? Toen ben ik er eens voor gaan zitten: en ik werd gevangen door de intensiteit waarmee hij zingt; de emotie die hij in zijn stem legt. 

Ik was helemaal verkocht na het zien van de videoclip van Only Love gefilmd op 16 november 2011. De setting: een uur voor het optreden in de Oosterpoort in Groningen werd Howard gevraagd om met zijn twee bandleden een videoclip op te nemen. Locatie: op een balkon van een appartement in een steegje in de noordelijke hoofdstad. Wat Ben niet wist was dat het om een flashmob ging. Tijdens de opname komen er 400 mensen de straat in gelopen, doodstil, en laat een aantal van hen lampionnen op. Een magisch moment, zeer ontroerend. 

Deze zomer overleed, door een noodlottig ongeluk, een oude kennis van onze familie. Vlak na dit bericht hoorde ik Keep your head up van Ben Howard op de radio. Dat was heel heftig maar tegelijkertijd geeft dit nummer ook veel kracht en hoop. Het is een heel belangrijk nummer voor mij geworden.    

De concerten van Howard zijn een belevenis. De dynamiek en energie die hij aan de dag legt zorgt ervoor dat het publiek aan zijn lippen hangt. Hij heeft ondertussen een volwaardige set. Een aantal maanden geleden heeft hij een nieuwe EP uitgegeven. Daarbij rekt hij de nummers ook nog eens behoorlijk op: zonder dat dit overigens ten koste gaat van de kwaliteit. In december  2012 kwam Howard opnieuw naar Nederland voor twee concerten in de poptempel van Nederland: Paradiso te Amsterdam. De familiecirkel is rond: ik ben hier namelijk samen met Annewieke naar toe geweest. Ook zij is ondertussen gevangen door de muziek en zijn aantrekkingskracht. Howard is namelijk ook nog eens een 'goodlooking surfdude'. 

Mooiste moment van dit concert gebeurde voor mij tijdens het eerder genoemde Only Love. Er werden lichtjes uitgedeeld aan het publiek en deze werden, op het ritme van de muziek, aan en uit gedaan. Wat een verbinding: de hele zaal was even één grote familie.