Hoe verkoop ik mijn nieuwe plaat

14-09-2014 08:19

2014-36 Vanuit de basis gebeurt het natuurlijk nog steeds: een aantal vrienden fantaseert over het spelen in een bandje en gaat op zoek naar de ontbrekende bassist, keyboardspeler of drummer. Na schooltijd komen de vrienden bijelkaar in een kelder of zolderkamertje, ze pluggen hun muziekinstrumenten in en ze gaan los.

Wil je je brood verdienen in deze business, dan is het soms jarenlang ploeteren, op een houtje bijten en hopen dat het kwartje een keer de goede kant op valt. Maar het kan ook supersnel gaan: zangeres Esmée Denters zette haar zelfgemaakte filmpjes op YouTube. Deze werden honderd miljoen keer bekeken; platenmaatschappijen stonden in de rij. Uiteindelijk ging deze Nederlandse meid uit Oosterbeek in zee met Justin Timberlake.

Omdat de verkoop van cd's steeds verder terugloopt worden artiesten en platenmaatschappijen steeds inventiever om hun product aan de man te brengen. Radiohead kondigde in 2007 aan dat haar nieuwe cd, In Rainbows, in eerste instantie alleen via haar website te bestellen was. De koper mocht zelf bepalen wat ze hiervoor wilde betalen. Vervolgens ontving je een upload van de cd. Indirect was dit een aanklacht tegen het illegaal downloaden. De koper moest nu nadenken wat hij of zij wilde betalen voor de nieuwe cd van Radiohead. De Amerikaanse metalband System of a Down koos een heel andere weg. Zij noemden hun derde cd Steel this album! Ook een manier om illegaal aan de muziek van je favoriete band te komen. De Free Records Shops van deze wereld zullen dit niet leuk hebben gevonden.

Beyoncé koos eind 2013 samen met iTunes voor het element van verrassing. Zonder één enkele aankondiging werd haar vijfde cd via iTunes wereldwijd gelanceerd. Een bijzondere plaat, want naast 14 nummers staan er ook 17 muziekvideo's op. Nog nooit vertoond. Maar het kan nog mooier voor de consument. Afgelopen week presenteerde Apple haar nieuwe productrange. Spektakel gegarandeerd. Maanden wordt uitgekeken naar deze bijeenkomsten. Steve Jobs heeft hierin een nieuwe standaard gezet. En hij kan trots zijn op zijn opvolger Tim Cook. Want Cook geeft ons een maandlang gratis, via iTunes, de nieuwste cd van een van de grootste bands van de afgelopen decennia: U2.

Maar iTunes geeft meer. Deze maand vinden er elke dag liveconcerten plaats in de Roundhouse in Londen. En daarvoor hoef je geen tickets te kopen, uren van te voren aanwezig te zijn om na afloop van het concert met een pijnlijke rug te vertrekken vanwege het lange staan. Nee, gewoon vanuit je luie stoel kun je deze liveconcerten gratis streamen op je computer of tv. En het zijn geen misselijke artiesten die daar optreden. Ik heb deze week de concerten van Beck, Sam Smith, Jungle, Pharrell Williams en Elbow al gezien. Puur genieten. En we zijn nog maar op de helft van de maand. Door de optredens verkopen de artiesten kaarten voor hun concerten en cd's terwijl iTunes vele downloads tegemoet kan zien. Een klassieke win-winsituatie.

Toch blijven ze de basis van de muziek vormen: die beginnende, zwetende en ploeterende bandjes die optreden in jeugdhonken voor een publiek van tien man sterk. Jongens en meiden die (blijven) hopen op de o zo gekoesterde doorbraak.