The Gathering veldtocht

02-06-2013 09:30

2013-22 Er zijn van die momenten in het leven dat je volledig wordt ingepakt door iets of iemand. Dat je mee wordt gezogen en in hogere sferen terecht komt. Ik heb een dergelijke periode onder meer meegemaakt in 2006/2007. Het blijkt dat er dan ook veel mogelijk is. Lees mijn verhaal over The Gathering; en hoe uiteindelijk de leadzangeres van deze band, Anneke van Giersbergen, een aantal nummers komt spelen op Bert zijn afscheid in Sneek.

Mijn eerste kennismaking met The Gathering was tijdens een tv-uitzending van Pinkpop: 1996. Een nog jonge band speelde daar Strange Machines. Ik werd gepakt door de energie en de heerlijke groove van het lekker harde nummer. Vervolgens raakten ze weer bij mij uit beeld. Tot in 2004 collega Jan vroeg of ik met hem mee wilde naar The Gathering in Hedon, Zwolle. Jan is een echte sympho liefhebber: 'als er maar een tapijtje van toetsen in een song zit' is een gevleugende uitspraak van hem. Omdat ik altijd wel in ben voor een concertje, zei ik ja. Volkomen onbevangen ben ik er heen gegaan. Ik kende, op Strange Machines na, geen enkele nummer. Ik was direct verkocht! Ik heb mijn plakboek er nog eens op nageslagen en daar staat 'wat een moordwijf en wat een lekkere muziek'. En dat zegt het eigenlijk wel. Anneke is een podiumdier in hart en nieren met een geweldig positieve uitstraling. Ze zorgt ervoor dat je de hele avond met een smile van oor tot oor op je gezicht staat.

Vanaf dat moment ging ik volledig overstag en ontdekte met terugwerkende kracht wat voor band The Gathering was. Gestart in 1989 als metalband, vervolgens kwamen daar symfonische elementen bij en vanaf 1995, toen Anneke bij de band kwam, opschuivend naar sferisch, experimentele rock, triphop. Ik kocht alles wat los en vast zat (vanaf dat Anneke bij de band kwam). Toch duurde het nog tot september 2006 (Oosterpoort, Groningen) dat ik de band weer live zag. Maar dat was dan ook direct de start van een ware veldtocht! Bert (ex-collega, maar vooral lifetime vriend) had ik ook zover gekregen om mee te gaan. Hij was best wel sceptisch want die bravehendrikmuziek waar Jan van houdt dat kon toch niets voor hem zijn. Maar The Gathering greep Bert ook bij zijn kladden; dezelfde euforie als bij mij maakte zich van hem meester.

Zo kwam het dat Bert en ik in december 2006/januari 2007 vijf keer The Gathering achterna reisden om ze live op te kunnen zien treden (Sneek, Zwolle, Tilburg, Amstelveen en Drachten). En elke keer weer voelden we datzelfde extreme gevoel van vreugde, drive en passie voor deze band, voor deze zangeres. Wat een energie spatte er af. Natuurlijk werden we regelmatig voor gek verklaard, en dat snap ik ook wel, maar wat was het een geweldige periode. Het had maar een haar gescheeld of we waren naar Chili gegaan waar ze een live cd opnamen voor duizenden uitzinnige Chilenen (de band was heel groot in Zuid-Amerika). 

En er kwam nog een prachtig toetje. Bert nam in 2007 afscheid van zijn job in Sneek en dat wilde hij in stijl doen. Wat zou het gaaf zijn wanneer Anneke daar een aantal songs kwam zingen! En wat voelde ik me een bakvis toen ik na afloop van het concert in Zwolle na veel getreuzel Anneke vroeg of ze dit wilde doen. Je kijkt toch tegen je heldin op. Maar ze zei gewoon ja. En ze is gewoon naar Sneek gekomen. Om ongewoon mooie liedjes te zingen, met dezelfde onvergetelijke uitstraling.