Wat doen songteksten nu eigenlijk met mij?

27-01-2013 09:24

2013-04 Hoeveel nummers heb ik in mijn (bijna) vijftig jarige leven ondertussen niet mee gezongen? Dat zijn er vele duizenden. Maar ondanks dat ik songs van veertig jaar geleden bijna letterlijk kan meezingen moet je mij niet naar de betekenis van de tekst vragen. Ik vind een nummer goed op basis van de energie en sfeer en daar is de stem een onderdeel van. Mijn gemoedstoestand zorgt voor de keuze welke muziek ik op zet maar het geldt ook andersom: door muziek komt er een emotie los die me in een bepaalde stemming brengt.

Melancholie in de muziek ligt heel dicht bij me. Daar kan ik me heerlijk in wentelen. Namen die daar bij horen zijn bijvoorbeeld Elbow, Tindersticks, Ben Howard, Damien Rice en Novastar. Anderzijds hou ik ook heel erg van een lekkere groove; bands als Kings of Leon, Inxs, Led Zeppelin, Black Crowes, Red Hot Chili Peppers; die zijn gewoon lekker. Dansbare 'kwaliteitsmuziek'  brengt bij mij ook een positeve fibe teweeg: Faithless, Depeche Mode, Massive Attack, Michael Jackson, Justin Timberlake. Maar wat voor onderwerpen er worden behandeld: ik weet het niet.   

Een kleine ontboezeming: onze dochter Ninke was rond 1 jaar toen Killing in the Name van Rage Against the Machine een hit was. Dit nummer brengt heel veel energie bij mij los. De groove, de ritmewisselingen, de felheid van de stem, het toewerken naar een climax: geweldig.  En wat deed ik dan als dat nummer voorbij kwam op de radio? Ik tilde Ninke op en ging met haar dansen, gooide haar, natuurlijk gecontroleerd, in de lucht en als het nummer bijna afgelopen was ik helemaal kapot. En mooi dat ze dat vond:  ze schaterde het uit, kon er geen genoeg van krijgen. Het is maar goed dat ze toen nog geen Engels kon want de tekst is opvoedkundig gezien niet iets wat je je kind op zo'n leeftijd wilt meegeven. Ze heeft er overigens geen schadelijke gevolgen aan over gehouden: ze is net zo'n muziekliefhebber als haar vader geworden.  

Maar toch, af en toe kan een tekst veel doen hoor. Een voorbeeld hiervan voor mij is Chasing Cars van Snow Patrol. Dan komt de romanticus in mij naar boven. De woorden zijn zo simpel, het refrein telt maar vier regels maar wat zijn ze mooi: 

If I lay here,

 If I just lay here,

 Would you lie with me,

 And just forget the world.