Serious Request versus de Top 2000

29-12-2012 09:48

2012-02

Het feestdagen gevoel aan het einde van het jaar begint voor mij wanneer de 3 DJ's van 3FM het glazen huis in gaan. Zes dagen voordat de kerstdagen losbarsten. Wat in 2004 kleinschalig begon als een inzamelactie ten behoeve van het Rode Kruis is uitgegroeid tot een waar spektakelstuk. Het enthousiasme, de saamhorigheid en de oprechtheid waarmee dit wordt gebracht vind ik hartverwarmend. Het lijkt wel of heel Nederland bezig is met het inzamelen van geld. Ieder op zijn eigen manier. Ik vind het heel krachtig om zo'n serieus onderwerp om te zetten in een positieve vibe. De verbindende schakel daarbij is de muziek en de wijze waarop de DJ's hiermee omgaan. Ik heb de nodige uurtjes zitten kijken en luisteren naar 101TV. Alle platen die zijn aangevraagd zijn nu omgezet in de top 2176; deze lijst is sinds kerstavond te beluisteren op 3FM.

Maar sinds eerste kerstdag is ook die andere lijst weer gestart; de Top 2000. Dit jaar voor de 14e keer samengesteld. En die lijst ruikt naar kerstnaalden, oliebollen en appelflappen. En wat is die lijst groot geworden. Er wordt echt van alles om heen georganiseerd. Het begint al met het stemmen (Andre Kuipers deed dit jaar de aftrap: in de ruimte), de website, c.d.'s, de lijst wordt afgedrukt in kranten, tv programma's, er is zelfs een theatershow. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de sleet er wat op komt. Bij mij in ieder geval wel. Waarom? De steeds weer terugkerende verhaaltjes van luisteraars die het programma zo fantastisch vinden, de top 2000 a gogo die al jarenlang exact dezelfde formule hanteert maar de belangrijkste reden is de muziek. Ondanks het feit dat er wel wat vernieuwing komt is deze in zijn algemeenheid wel erg belegen. Ik betrap me erop dat ik af en toe stiekem overschakel naar 3FM omdat die lijst veel meer bij mij past. Maar de Top 2000 hoort voor mij bij het feestdagen gevoel; dus toch maar weer snel terug naar Radio 2. 

Ik vind het heerlijk om op het einde van het jaar de 'top zus'  en de ' top zoveel'  door te nemen. Hoe meer lijstjes, hoe beter. En wat is nu mijn nummer 1? Ik ga voor Whole lotta love van Led Zeppelin. De titel van de song impliceert hoe ik deze feestdagen ervaar en de muziek/zang is van buitencategorie. En wat is jouw topnummer?