KJ NU: mijn hits van het tweede kwartaal

07-07-2013 09:30

2013-27 In blog 2013-14 heb ik mijn beste singles van het eerste kwartaal besproken. Het is nu tijd voor het overzicht van het tweede kwartaal. Wat heeft de muziekbusiness ons gebracht? Wat heeft mij geroerd c.q. kreeg mij aan het bewegen?

Daft Punk is terug van weggeweest: en dat hebben we geweten. Wekenlang is er minutieus toegewerkt naar de uiteindelijke release van het nieuwe album. Geheime luistersessies, kleine muzieksnippers, integrale beluistering via iTunes en zelfs een heuse tv-commercial voor de nieuwe single: Get Lucky. Ook hier is niets aan het toeval overgelaten. Meesterproducer/zanger/componist Pharrell Williams is ingevlogen en ook Nile Rogers (oprichter van de legendarische disco/funk band Chic) laat zijn karakteristieke gitaargeluid horen. Pharrell stond op een gegeven moment op één en twee in de hitlijsten. Want naast Daft Punk zingt hij ook mee op de superhit Blurred Lines (zie 2013-14) van Robin Thicke. Er staat naar mijn mening een nog veel grotere knaller op de cd: Lose yourself to dance. Wat mij betreft de nieuwe single.

Ook Queens of the Stone Age (QOTSA) hebben na zes jaar weer een nieuwe cd uitgebracht. Een werkelijk prachtige plaat: diepgang, nieuwe elementen (piano, stemmig zangwerk van Josh Homme), niet alleen meer hooks maar echte liedjes. De single I sat by the ocean klinkt nog een beetje als het oude QOTSA maar is goed hoor! Ze traden onlangs op bij DWDD: grappig was hoe de hele band na één minuut stopte en alle bandleden op hun horloge keken (niemand mag langer dan één minuut spelen). 

Een totaal ander muziekgenre, namelijk house/dance, is van Showtek en Justin Prime: Cannonball. Een plaat die overigens al 30 weken in de hitlijst staat, maar hij viel mij pas een paar maanden geleden voor het eerst op. Hier kun je helemaal op los gaan. Showtek is een Nederlands producersduo (twee broers) die reeds sinds 2001, onder diverse namen, actief zijn.  

Wat een tv-programma kan doen werd maar weer eens duidelijk toen Maaike Ouboter voor het eerst optrad in de beste singer/songwriter. Wat een impact had/heeft haar plaat Dat ik je mis. Wat een uitstraling had Maaike toen ze dit nummer song. Een dag later was haar single al de meest gedownloade plaat van de dag en nu heeft ze al een platina plaat (25.000 downloads). En toch denk ik niet dat ze het programma gaat winnen. Daarvoor lijken de nummers te veel op elkaar. Michael Prins maakt wekelijks een grote indruk op me; met zijn zeer prettige, gevoelige stem weet hij mij te pakken.  

Dan wil ik nog de aandacht vestigen op de fraaie singlereeks van The Opposites: Licht uit (2010), Slapeloze nachten (2012), Hey DJ (2012) en de huidige hit Sukkel voor de liefde. Goed in het gehoor liggende platen, productietechnisch zit het knap in elkaar, af en toe best wel gevoelige teksten. Feitelijk passen de wat platte (maar op Pinkpop zeer succesvolle) optredens minder goed bij deze nummers. 

De zomer is eindelijk begonnen dus wil ik eindigen met drie zomertips. Met de voetjes in het zand, liggend aan het zwembad of met een lekker glas wijn is het heerlijk luisteren naar Hoe van Nielsson en Miss Montreal, Paperdoll van John Mayer en So good to me van Chris Malinchak.