Hitlijst fetisjist

31-03-2013 09:15

2013-13 Veel mensen hebben wel een lichte tik, een beperkte 'afwijking'  of gewoon een hobby waar je heel druk mee kunt zijn. Voor mij was dit het volgen en maken van hitlijsten. In 1975, ik was 12 jaar, ben ik 'De Daverende Dertig' in een schrift uit gaan schrijven. Elke week opnieuw; uiteindelijk heb ik dat tot en met 1986 volgehouden (vanaf 1979 betrof het overigens de top 50).

Maar ik beperkte me niet tot deze lijst: de Top 100 allertijden ('s nachts om 24:00 eruit om te luisteren met mijn cassettedeck in de aanslag), de Verrukkelijke 15 van de Vara, de disco Action Top 20 van Ferry Maat, zoveel mogelijk buitenlandse hitlijsten (in die tijd was het een stuk lastiger om daar aan te komen; trots dat ik was wanneer er een Nederlandse artiest in stond!) en natuurlijk alle eindejaarsoverzichten. 

Dit alles was voor mij de opmaat voor mijn eigen hitparade. Vanaf januari 1980 stelde ik wekelijks een eigen top 30 samen. Dit op basis van mijn smaak. Enige voorwaarde was dat het een actuele single moest zijn. Input daarvoor haalde ik dus uit de bestaande hitlijsten maar ook het lezen van het tijdschrift 'OOR', kijken naar muziekprogramma's op tv maar vooral: heel veel radio luisteren. Eerst schreef ik ze steeds in een schrift uit; bij de intrede van de computer werd het allemaal wat makkelijker.

Ik gebruikte de wekelijkse top 30 ook om samengestelde lijsten te maken. Daartoe kende ik punten toe aan de platen die in de top 30 stonden. De nummer één kreeg 30 punten, de nummer twee 29 etc. Begin jaren tachtig haalde ik mijn broer over een eigen top 20 te maken (ik moest vaak bij hem zeuren om de lijst 'op te leveren'). Ik maakte dan een gezamenlijke top 20 van onze beide hitparades. Dat hebben we 'maar' een paar jaar volgehouden en dat lag toch echt niet aan mij broertje. 

Op basis van de puntentotalen kon ik aan het einde van het jaar een jaaroverzicht maken: de top 100. Ik voel nu nog weer de spanning als ik die lijst in december ging maken: geweldig vond ik dat. En natuurlijk wist ik op voorhand het eindresultaat in grote lijnen wel. Alleen de top 100 jaar was niet voldoende; ik maakte ook elk jaar nog een top 10 van artiesten die de meeste punten in het betreffende jaar hadden verzameld (omdat ze meerdere singles in mijn lijst hadden gehad). Prince is vier keer de topscorer geweest in de twintig jaar dat ik dit heb gedaan. Op 25 december 1999 heb ik mijn laatste top 30 gemaakt.

Maar dat was nog niet mijn laatste daad op hitlijstengebied. Op basis van al mijn wekelijkse top 30's heb ik een top 2000 gemaakt van de jaren 1980 tot en met 1999. En vervolgens ben ik deze nummers gaan verzamelen. Veel had ik al, maar de laatste loodjes waren zwaar (Marktplaats heeft uiteindelijk uitkomst geboden). Ik kan nu met trots zeggen dat ik alle nummers uit mijn top 2000 in iTunes heb staan. En ook hier is Prince de winnaar: hij staat 32 keer genoteerd, op de voet gevolgd door Michael Jackson (28x).

Zo af en toe zet ik mijn top 2000 op en je snapt dat dit een sentimental journey is die zijn weerga niet kent.