Novembermaand - Concertenmaand

15-12-2013 09:20

2013-49 De liefde voor de muziek brengt me al jaren op verschillende locaties in het land. Met een vaste kern van medestanders heb ik al heel veel mooie momenten mogen beleven. In november leek het wel of ik continue op stap was. Een echte concertenmaand dus waarbij er drie van de zes keer sprake was van een 'thuiswedstrijd'. In mijn rondgang door Nederland constateer ik dat het goed gesteld is met de poppodia.  

De prelude van de Novembermaand - Concertenmaand was op 29-10 in het Concertgebouw in Amsterdam waar Tindersticks optrad. In blog 43 heb ik reeds een impressie van het optreden gegeven. Waar ik nog wel even bij wil stilstaan is de locatie. Dit jaar bestaat het Concertgebouw 125 jaar. Een indrukwekkend gebouw met een uitstekende akoestiek. Negen van de tien keer worden hier klassieke concerten georganiseerd. Maar het gebouw paste Tindersticks als een maatpak. Bert en ik hebben vanaf het 'kerkbankje' het optreden ieder op onze eigen wijze ondergaan.

Vervolgens twee concerten met Annewieke in ons eigen nieuwe theater in Sneek. Boudewijn de Groot (blog 45) op de 10e en Ellen ten Damme op de 20ste. Het theater (600 stoelen) opende eind 2012 haar deuren en het is een fijne, gezellige locatie geworden. Optredende artiesten complimenteren vaak op een integere wijze de mensen die er werkzaam zijn. Ook wij vinden het er goed toeven. En dat Ellen meer kan dan alleen zingen hebben we ervaren.   

Kaarten voor het concert in Tivoli heb ik niet meer kunnen krijgen maar Ninke en ik hebben ze op 26 november wel gezien: de Queens of the Stone Age in het Ziggodome in Amsterdam. Nog zo'n spiksplinternieuwe locatie (capaciteit 17.000 mensen) waarbij geluid en zicht op bijna alle plekken goed is. De zitplaatsen waren aan ons niet besteed: heerlijk los gaan op nummers zoals A song for the dead (hmm, kan ik wel toevoegen aan mijn begrafenis top 10).

Op 30 november vinden Bert en ik elkaar weer terug in het Bolwerk in Sneek (twee jaar geleden verbouwd). Het Nijmeegse De Staat staat garant voor een superstrakke set. Deze band komt heel goed tot zijn recht op deze, wat kleinere, podia. Een dag voor het optreden coverden ze in de radiouitzending van Giel Beelen de hit Talk dirty to me van Jason Derulo. En natuurlijk deden ze dat nog eens dunnetjes over: lekker!

Mijn Novembermaand - Concertenmaand viert zijn outro op 6 december met De Jeugd van Tegenwoordig (DJVT) in de Harmonie (Romein XL) in Leeuwarden. DJVT weet ook wel inhoud te geven aan Talk Dirty maar dat doen ze met een knipoog. Je kunt het van de mannen hebben. Sybrand en ik hebben een superavond: de beats vliegen ons met een razende vaart om de oren. De hele zaal staat als één man te springen op De Formule en Gekke Boys.  

Ik vraag me wel eens af of het op een gegeven moment ophoudt: het bezoeken van concerten. Of je er niet een keer te oud voor wordt. Ik kijk altijd wel of er nog leeftijdsgenoten van me rondlopen. En dat is altijd het geval. Maar eigenlijk maakt het me niet uit. Ik vind het nog steeds geweldig. In 2014 ga ik er gewoon weer voor: de kaarten voor dEUS zijn reeds gekocht (het eerste concert in het verbouwde Hedon in Zwolle!) en Rock Werchter lonkt ook weer.