Hitlijst fetisjist deel 2

01-12-2013 09:30

2013-47 Ik heb al eerder geschreven over mijn fascinatie voor hitlijsten (blog 13). Het einde van het jaar komt weer in zicht dus de tijd van terugblikken is weer aanstaande. De Mega top 50 pakt het dit jaar groots aan. Deze hitlijst bestaat - samen met al haar voorgangers - nu 50 jaar. Ter ere daarvan is er door de luisteraars een top 100 samengesteld van de in hun ogen beste nummer één hits van de afgelopen 50 jaar.  

Voor mij is de liefde voor de hitparade in de jaren zeventig begonnen met de Daverende Dertig en later de Nationale Hitparade gepresenteerd door Felix Meurders. Meurders, die we tegenwoordig kennen van allerlei consumenten-  danwel politiek getinte programma's, zat in de jaren zeventig nog helemaal ondergedompeld in de muziek. Vrijdagmiddag zat ik, samen met 3 miljoen luisteraars, van 16:00 tot 18:00 aan de radio gekluisterd. Kenmerk was dat de platen van het begin tot het einde werden gedraaid. Hét moment om mijn cassettebandjes vol hitparade muziek te zetten zonder aan- of afkondigingen van een DJ. Want bij sommige liedjes weet ik nu nog letterlijk de tekst die er destijds werd gezegd. Elke keer als Rob de Nijs met 'Het werd zomer' voorbij komt herhaal ik de woorden van de DJ van destijds: 'alleen waren de temperaturen er niet naar'.   

Ik heb nog een schrift uit 1975 waar ik alle top 30's van dat jaar in heb uitgeschreven. Ik kan me tot op de dag van vandaag nog steeds het vreemde hitparade verloop van Down Down van Status Quo herinneren. De plaat steeg in de vierde week van vijf naar vier, daalde vervolgens naar zes en in de zesde week steeg hij zomaar door naar één! Ik was in shock; dit was echt hoogst ongebruikelijk voor die tijd en ik vond het geweldig.

Felix Meurders gaf heel duidelijk zijn mening over de platen die in de hitparade stonden. Carnavalskrakers, Vader Abraham, Piratenmuziek, de Slijpers e.d.: hij vond het helemaal niets. Hij gaf het advies om de radio maar vier minuten uit te zetten wanneer dit soort platen voorbij kwamen. Meurders is voor mij van grote invloed geweest voor zowel de liefde voor de hitparade maar ook voor mijn antipathie met betrekking tot hiervoor benoemde Nederlandstalige muziek. Dank hiervoor!!

Nog zo'n invloedrijke presentator voor mij is Frits Spits. Wat ik van hem heb meegekregen is vooral het verhaal achter de plaat of uitvoerende. Samen met Tom 'de dikke' Blomberg zorgden zij voor nieuws - en achtergrondinformatie. Muziek heeft zoveel meerwaarde door te weten waar de uitvoerenden vandaan komen, wat voor weg ze hebben bewandeld, of wat hun muzikale roots zijn. Ik ben er van overtuigd dat Frits Spits mij op het paard heeft gezet om op onderzoek uit te gaan. Jarenlang haalde ik mijn informatie uit ondermeer muziekblad OOR. Tegenwoordig is internet een dankbare bron van informatie. Frits Spits: bedankt!!

Natuurlijk heb ik ook een lijstje ingevuld voor de top 100 van beste nummer één hits van de afgelopen 50 jaar. Naar aanleiding daarvan werd ik woensdagmorgen gebeld door 3FM en mocht ik mijn verhaal doen over '19' van Paul Hardcastle. Hierdoor krijg ik het boek '50 jaar hitparade' zodat ik alles nog eens rustig kan nalezen: heerlijk!!