Het leven in 1 dag

09-05-2013 10:36

2013-19 Je hebt van die dagen waarop het lijkt dat alle elementen die het leven kleuren bij elkaar komen. Maandag 9 mei 2011 was voor mij zo'n dag. 

Om te beginnen was het geen gewone werkdag. Met een groep van 16 collega's hadden we van onze directie de opdracht gekregen om na te denken over de toekomstige strategie van ons bedrijf. We hebben gedurende deze reis op verschillende wijzes input gekregen om ons te inspireren. We waren deze dag te gast bij Theater The Young Ones in Zwolle. Mijn ervaring als ik hier nu op terugkijk is dat ik buiten de reguliere kaders ben getreden: loslaten, ervaren en stimuleren van omdenken. Dat is al een mooie oogst van een dag hard werken zou je denken maar dit was nog maar het begin.

Een band die ik ontzettend graag live wilde zien, Elbow, zou op 10 mei een concert in Westerliefde te Amsterdam geven. Kaarten waren echter niet te koop. Het was een gratis concert waar je of op uitnodiging of middels het winnen van een prijsvraag kon komen. Een uitnodiging had ik niet dus dan maar meedoen met prijsvragen. Bellen naar 3FM, een VPRO' s 3 voor 12 quiz e.d. en het bleek dat er ook kaarten werden aangeboden op Marktplaats. En zowaar, iemand ging op mijn bieding in. Helaas, helaas, het bleek een fraudeur te zijn dus ik stond nog steeds met lege handen. Ik had de moed al opgegeven toen ik een telefoontje van Annewieke kreeg. Ik had de prijsvraag van 3 voor 12 gewonnen dus Sybrand en ik konden de volgende dag naar het concert van Elbow! 

Ultieme blijdschap en intense schrik en verdriet staan soms heel dichtbij elkaar. In datzelfde telefoongesprek hoorde ik van het noodlottige ongeval wat in mijn favoriete sport had plaatsgevonden. Wielrenner Wouter Weylandt (26 jaar) is in de Ronde van Italië bij de afdaling van de Passo del Bocco ten val  gekomen en is aan de gevolgen van een schedelbreuk ter plaatse overleden. Zijn vriendin was 5 maanden zwanger. Dat soort dingen hakken er bij mij wel in. 

Eén telefoontje later, tijdens de borrel bij Theater The Young Ones, heb ik Paul aan de lijn. Mijn toekomst krijgt een nieuwe wending voor wat betreft mijn werkbare leven: ik krijg namelijk de bevestiging dat ik ben aangenomen als manager MKB-Assurantiën. Als iets wat langer in de lucht hangt dan toch een feit wordt is dat best wel surrealistisch. Mijn collega's brengen me terug in de werkelijkheid en we proosten op dit nieuws.

De dag is pas compleet wanneer ik samen met Annewieke alle gebeurtenissen van de negende mei 's avonds nog eens de revue laat passeren. Meestal hebben we daarvoor iets minder tijd nodig. 

PS 1: Zowel Sybrand als ik luisterden in die tijd heel veel naar Elbow. Hoe mooi is het dan dat wij samen onze favoriete band van dat moment konden bezoeken. Het was de eerste keer dat Sybrand een band live zag. Het was een prachtig sfeervol concert op een intieme locatie (in de zaal konden maar 300 mensen). 

PS 2: Precies twee jaar na dato heb ik bekendgemaakt dat ik na twee leerzame, intensieve, mooie jaren opnieuw een nieuwe weg in ga slaan. Dingen vallen soms heel erg op hun plaats: 'Dear Friends' , 'With Love'  kan ik zeggen dat ik 'My Very Best' gaf, maar dat ik op 'One day like this'  heb besloten om als 'Newborn' met 'Great Expectations' een nieuw hoofdstuk toe te voegen aan mijn loopbaan (met dank aan Elbow).