Afscheid nemen..... en weer doorgaan

30-06-2013 09:30

2013-26 Begin mei heb ik op mijn werk bekend gemaakt dat ik wat anders wilde gaan doen. Al snel werd duidelijk dat dit 'anders' ook weer bij Rabo IJsseldelta ingevuld zou worden. Vervolgens kom je in een traject dat je allerlei dingen voor het laatst doet. En dat je start met afscheid nemen van collega's waar ik de afgelopen twee jaar intensief mee heb samengewerkt. 

Een heftige periode omdat de ratio in mij zei dat ik mijn werk goed moest achterlaten terwijl mijn emotionele ik ook tijd wilde vrij maken om op een mooie wijze afscheid te nemen van mijn collega's. Waarbij ook een stuk reflectie mee zou moeten worden genomen. Ik ben tevreden over het resultaat.

De reflectie leerde mij dat dat ik heel veel heb geleerd maar dat het nu weer tijd is om een nieuw pad in te slaan. In een presentatie hierover heb ik gerefereerd aan een tekst die ik gebruikt heb in blog 2013-19: 'Dear Friends' , 'With Love'  kan ik zeggen dat ik 'My Very Best' gaf, maar dat ik op 'One day like this'  heb besloten om als 'Newborn' met 'Great Expectations' een nieuw hoofdstuk toe te voegen aan mijn loopbaan (met dank aan Elbow).

Mijn team heeft me goed ingeschat: tijdens het afscheidsetentje op een prachtige zomeravond hebben ze mij aangenaam verrast met een cd waar iedereen zijn/haar favoriete nummer op heeft gezet. Ik ben ervan overtuigd dat je muzieksmaak iets zegt over je persoonlijkheid. Hier heb ik een waardevol aandenken aan overgehouden. Wanneer ik nu Jimi Hendrix, R.E.M., The Killers, Snow Patrol, Beethoven, U2, Dire Straits, Normaal, Frankie goes to Hollywood of The Cult voorbij hoor komen dan is er een connectie. 

Het MTB-PB heb ik voor het afscheid over laten komen naar Sneek. Varen, lekker eten en drinken waren dit keer het omhulsel maar waar het vooral om gaat zijn de warme contacten, de soms diepgaande gesprekken, de betrokkenheid richting elkaar. Dat heb ik als heel bijzonder en dierbaar ervaren. Het feit dat de hele groep bij ons thuis heeft overnacht geeft wel aan dat het een hecht clubje is. Geïnspireerd door de cd die ik van mijn team heb ontvangen heb ik iedereen gevraagd om zijn/haar topplaat door te geven. Dit heeft de volgende bonte verzameling opgeleverd: Triggerfinger, Dire Straits, Queen, Trijntje Oosterhuis, Pearl Jam, Little Feat, Black Eyed Peas, Simon and Garfunkel en de Sjonnies!      

Afgelopen vrijdag was mijn laatste werkdag. Waar ik aan het begin van de week nog dacht dat ik het nooit zou redden, blijkt toch dat de puzzelstukjes uiteindelijk in elkaar vallen. De mailbox is leeg, ik heb gedaan wat ik wilde doen. Om iets na vijven doe ik, na het schudden van vele handen, de deur achter mij dicht. Er resteert een leeg gevoel.

Maar de muziek is me weer goed gezind. Het toeval wil dat The Gathering (zie blog 2013-22) dezelfde avond in Groningen optreedt. Samen met Ninke en Bert heb ik een geweldige avond. Het blijkt maar weer dat muziek reinigend voor mij werkt. 

En nu heb ik twee maanden de tijd om los te komen, op vakantie te gaan en me voor te bereiden op een nieuwe uitdaging: ik heb ontzettend veel zin om weer door te gaan!