232: Een knallend uiteinde en een swingend begin

13-01-2018 12:54

Binnen een week twee keer een memorabele avond beleven. Avonden die in mijn geheugen zijn opgeslagen en die ik nog regelmatig zal uitpakken. Om weer zo dicht mogelijk bij dat gevoel te komen. En er zit niet eens een liveconcert bij. Kun je nagaan hoe bijzonder het was. 

Oudjaarsdag: uitslapen, top 2000 luisteren, nog wat boodschappen doen, sjoelen, een gluhweintje drinken, oliebollen eten, tv kijken inclusief oudejaarsconference, het stof van de champagneglazen afblazen en iets na twaalven naar buiten om naar het vuurwerk te kijken. Het zijn altijd gezellige, bijzondere dagen maar dit jaar hebben we het heel anders gedaan. 

Annewieke en ik hebben de jaarwisseling in Hilversum gevierd. In het top 2000 café. Inclusief een hotelovernachting want het feest gaat tot in de kleine uurtjes door. En wat een feest was het. Iets na achten lopen we wat onwennig, tijdens Smells like teen spirit van Nirvana (nummer 34) het café in. Heel teen zijn we dan wel niet meer maar we worden direct meegezogen in het enthousiasme. Handen in de lucht, de heupen losjes bewegend (de een wat beter dan de ander), elk nummer lekker meeblerrend. Maakt niet uit wat voor genre: gaan met die banaan. Hoogtepunt voor mij was de volledige versie van Prince zijn Purple Rain.   

Dat we ook in diverse huiskamers te zien zijn blijkt wel uit de berichten/foto's die we krijgen. Omdat we zo vaak in beeld kwamen werd het Big Brother gevoel opgeroepen. Nooit verwacht dat ik daar ooit nog eens mee geassocieerd zou worden. Realitycheck: bij het ophalen van de post voor haar werk wordt A. een paar dagen later herkend van de tv-uitzending. Tijdens de afterparty vol met foute muziek (YMCA, André Hazes jr niveau) lopen we in polonaise door de radiostudio. Meest dierbare herinnering aan deze avond is het volmaakte geluk wat A. uitstraalt. Zes uur lang zitten we in een regelrechte trip. Op wat alcoholische versnaperingen na zonder enige oppepper.      

Op oudjaar zijn we vermaakt door radio dj's op basis van een overbekende playlist; op 6 januari heb ik voor het eerst in mijn leven zelf achter de draaitafels gestaan. Ik ben namelijk uitgenodigd om als vinylman platen te draaien op het Nieuwjaarsfestival in Emmeloord. Een festival met twee livebands, een dj en de vinylman. Geweldig toch om op zo'n affiche te staan. Terwijl ik nog nooit iets dergelijks heb gedaan. 

Wat een speciaal gevoel om nu zelf achter de 'dj set' met mijn eigen platenspelers en een mengpaneel van 't Voorhuys mijn platen te draaien. Om niet mis te grijpen heb ik ruim 150 elpees meegenomen. Ik sta namelijk geprogrammeerd van 21:00 tot 02:00. De uren vliegen voorbij. Ik draai met name eighties muziek, dance classics en top 2000 pop/rock. Passend bij het publiek (doorlopend 100-125 personen) wat in het LP-café een biertje drinkt en het gesprek met elkaar voert. Af en toe wordt een verzoeknummer ingediend. Niks is fijner dan dat ik acht van de tien keer de plaat gewoon bij me heb. Dit smaakt naar meer! Ben je van plan een feest te organiseren met het ultrahippe geluidsmedium vinyl: I'm your man.

Van top 2000 café naar LP-café; wat een fijne manier om 2017 mee uit te luiden en 2018 mee te beginnen.