208: The Kik komt naar u toe dit voorjaar

05-03-2017 09:41

Een nieuwe plaat vraagt om nieuwe liveshows. The Kik is op dit moment bezig met de twaalf Provinciën toernee 2017 naar aanleiding van de jongste worp 'Stad en Land'. De vierde plaat van deze Rotterdamse band laat een subtiele wijziging van stijl zien. Er zitten meer nuances in die ik van harte toejuich.

Na Blaudzun en Leo Blokhuis is dit de derde keer op rij dat ik de Neushoorn in Leeuwarden bezoek. Een jong, fris poppodium met de Grote Zaal (capaciteit 700 personen) en de Arena waar maximaal 250 liefhebbers kunnen genieten van hun favoriete band. Zoals bij vele podia is ook in deze zalen een balkon aanwezig waardoor je van bovenaf goed zicht hebt op het podium. 

Bij binnenkomst is aan het publiek te zien dat ze niet voor een moderne, modieuze band komen. Ik zie bakkebaarden, mensen gekleed in sixtiesstijl en een verdwaalde rocker die gezellig kletsend in afwachting zijn van de hoofdact van vanavond. The Kik is diepgeworteld in de jaren zestig. Nederbiet is vanaf de start in 2011 het adagium. 

Ongeveer een kwartier voordat we terugkeren in de tijd wordt vanuit een rugzak de setlist opgeduikeld die minutieus aan het drumstel wordt bevestigd en op de verschillende plekken op de vloer wordt geplakt. Gevolgd door een blikje bier (Jupiler). Voor elk bandlid één. Misschien zat er ook nog wel een broodtrommel in met boterhammen voor onderweg. 

The Kik moet me vanavond echt veroveren. Je hebt van die shows waar je wekenlang naar uitkijkt. Dat heb ik nu helemaal niet. Maar eens zien wat de vijf mannen te bieden hebben. Het is een bijzonder stel. Toetsenist Paul lijkt zo uit een kerkdienst weggelopen, drummer Ries is in zichzelf gekeerd maar drumt superstrak, bassist Marcel lijkt op een jonge bankier en gitarist/zanger Arjan is de rocker van het stel. Dan hebben we nog zanger/gitarist/toetsenist Dave von Raven. De bekendste van de band. Zijn Rotterdamse tongval, kledingstijl, zonnebril en humor zijn typerend voor hem. 

Omdat de jongste plaat wat minder uitbundig is en de nodige rustpunten kent, was ik op voorhand wat benauwd voor een tamme avond. Niets is minder waar. Wat zet The Kik een strakke show neer zeg. De liedjes zitten erg goed in elkaar. De uitgekiende setlist zorgt ervoor dat er geen inkakmomenten zijn. De samenzang, de ontspannenheid en de humor van met name Arjan en Dave is ontwapenend. De radiohitjes komen voorbij; de Chef'Special cover Schuilen bij jou is een verstild hoogtepuntje maar de mannen rocken er ook flink op los. Tijdens Eric springt Arjan met gitaar en al het publiek in en daarna volgt het heerlijk opzwepende Misirlou van Dick Dale. Bekend geworden door de film Pulp Fiction. 

Even waande ik me in Back to the future toen er een soort van kortsluiting ontstond tussen de boxen omdat de versterking wegviel. Het paste perfect bij het avondje The Kik. Met een blij gemoed vertrok ik rond middernacht uit Leeuwarden. Al het goede komt tegenwoordig uit Rotterdam.