201: Van mancave naar Nederlandse muziekgeschiedenis

06-01-2017 10:16

Mijn mancave prijkte in de Oudjaarsdag-editie van de Leeuwarder Courant. In de laatste aflevering van betreffende rubriek in Wonen & Co. Mijn liefde voor vinyl (de geluidsdrager) komt hier maximaal tot uiting. Dat een dergelijk artikel tot mooie dingen kan leiden blijkt uit het vervolgverhaal. 

Naar aanleiding van het artikel neemt een lezeres contact op met de LC. Ze was geraakt door mijn enthousiasme over muziek en wilde haar platencollectie en een boek over de geschiedenis van vinyl aan mij doneren. Omdat het een vrouw 'op leeftijd' is, is het natuurlijk maar de vraag of er wat van mijn gading tussen zit. Maar het gebaar alleen al vind ik prachtig.    

Ik neem contact met haar op en we maken een afspraak. Dinsdag aan het einde van de middag word ik gastvrij onthaald door mevrouw Van der Meer. We raken in een geanimeerd gesprek en al snel blijkt dat het hier gaat om een wel heel bijzondere collectie albums. Echtgenoot Dick heeft namelijk op een deel van de verzameling meegewerkt als technicus. Vanuit zijn eigen studio in Nederhorst den Berg. 

Dick van der Meer is in 1962 in het koetshuis van Kasteel Nederhorst gestart met zijn opnamestudio MC Studio. Hiermee heeft hij aan de basis gestaan van talloze, met name Nederlandse successen. Tot en met 1991 is hij hier eigenaar van geweest. De studio bestaat nog steeds (tegenwoordig onder de naam Hans Aalbers Recordings) en is daarmee de langsbestaande privéstudio van Nederland.

Dick 'bedankt' v.d. Meer (wat 'n sound!) zoals hij op het solo album van Erik Mesie (zanger van Toontje Lager) wordt geroemd heeft muziekgeschiedenis geschreven. Hij was technicus bij plaatopnames van legendarische jeugdseries zoals Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen meneer?, Oebele en Sesamstraat. Het wereldwijde Smurfensucces van Vader Abraham is een product uit zijn studio. Van der Meer heeft veel samengewerkt met Harry Bannink en Joop Stokkermans. Herman van Veen kwam graag in zijn studio gelet op de diverse platen in de verzameling. De gedeeltelijk Friese roots worden niet verloochend: Roel Slofstra heeft diverse Friestalige platen in de MC Studio opgenomen. 

Mevrouw Van der Meer vertelt over het drukke leven van haar man. Talloze malen luisterde hij muziek terug en werd deze opnieuw opgenomen om maar tot het beste resultaat te komen. Bij thuiskomst na een lange werkdag was zijn mooiste geluid: stilte. Ze verbaast zich erover dat Dick nooit een gehoorbeschadiging heeft opgelopen. Na zijn pensionering heeft hij genoten van de rust en oorverdovende stilte tijdens zijn geliefde boottochten. Dick is ondertussen overleden.          

En nu doneert mevrouw Van der Meer de platencollectie waar haar man met zoveel liefde aan heeft gewerkt aan mij. Iemand die na een dag werken op kantoor het heerlijk vind om, in haar woorden, te mediteren op de klanken van muziek. Ik vond de overdracht een ontroerend moment. Ik voel een stuk verantwoordelijkheid over de nalatenschap van Dick van der Meer. 

Respect voor deze pionier in de professionalisering van geluidstechnieken.