165: Actie leidt tot reactie

27-02-2016 00:00

Ik heb er nog steeds lol in om zaken die me bezighouden wekelijks in een blog weg te schrijven. Hierdoor kan ik mijn gedachten ordenen en al schrijvende zaken beter voor mezelf duiden. Door dit te doen kan ik, als dat nodig is, gebeurtenissen ook beter loslaten. Het is een bonus wanneer mensen hier vervolgens op reageren. Een aantal mooie recente voorbeelden hiervan wil ik graag delen. 

Als eerste was daar hoofdredacteur Erik van den Berg van mijn lijfblad OOR. De laatste zin in blog 163, die over de jarenlange relatie tussen OOR en mij gaat, bleef hem achtervolgen. Naar aanleiding daarvan heeft hij mij het magazine met de twintig bladzijden tellende David Bowie-special toegestuurd. Zowel Maaike Ouboter als A Balladeer (Marinus de Goederen) wensten zoon Sybrand sterkte naar aanleiding van blog 164. Marinus stuurde zelfs een beterschapskaart. 

Verder ben ik uitgenodigd om als gastsamensteller een bijdrage te leveren aan de 'ondergewaardeerde 30'. Dit is een top 30 met liedjes, die volledig ten onrechte, nooit in de hitparade terecht zijn gekomen. Eerdere gastbijdragen zijn van o.a. Bertolf, Marike Jager en good old Veronica DJ Ad(je) Bouman. De schatkamers liggen vol met juweeltjes die nooit de hitstatus hebben bereikt. Ik denk aan Winter van Tori Amos, My Oblivion van Tindersticks, Nothing Really Ends van dEUS, Fugitive Motel van Elbow en zo kan ik hele blogs vol schrijven met onvolprezen songs. Maar de band die door mij in de lijst wordt geplaatst is, ik zou bijna natuurlijk willen zeggen, The Gathering. De band die ik circa 15 keer live aan het werk heb gezien. Nooit heeft er ook maar 1 single de hitparade bereikt. Dat heeft de band er echter nooit van weerhouden om prachtige liedjes te maken. 

Omdat publicatie van mijn bijdrage rond 10 maart a.s. plaatsvindt zal ik nu nog niet onthullen welk nummer ik toevoeg. Ik nodig je wel uit om eens de grasduinen op ondergewaardeerdeliedjes.nl. Op deze site staat bijvoorbeeld ook de snob 2000. Een alternatieve lijst van nummers die niet in de voorselectie van de top 2000 zijn opgenomen. Een lijst naar mijn hart alleen al kijkend naar de top 10 met bijvoorbeeld Arcade Fire, Nick Cave, The Smiths, Porcupine Tree en The National. 

Naast bovengenoemde reacties kan ik het ook erg waarderen wanneer mijn reguliere volgers laten blijken dat ze mijn jongste hersenspinsels hebben gelezen. Keep you posted!