156 A rocking good Christmas

18-12-2015 22:24

Muziek verbroedert. De top 2000 bijvoorbeeld verbindt Nederland. Ik ervaar dit ook tijdens concerten en festivals. En in december worden we met kerstliedjes, hoe ze soms ook worden verguisd, in de kerststemming gebracht. Vrede op aarde is het motto. Mijn kerstverhaal gaat over een band uit het Brabantse Oss die met haar muziek over een groot deel van de wereld voor verbroedering zorgt.    

Brazilië  -  Nebraska VS  -  Zwitserland  -  Oekraïne  -  Frankrijk

In 1989 starten zes jongens een bandje; lekker raggen op gitaar, drums, bas en toetsen. En zingen natuurlijk, nou ja, het zijn meer keelklanken, grunten. Een heerlijke uitlaapklep waar alle energie de vrijheid krijgt. Na verloop van tijd wordt het serieuzer, er worden platen opgenomen, bandleden komen en gaan en er wordt veel getourd. In zowel binnen- als buitenland. 

Nederland  -  Honduras  - Noorwegen -  Bolivia  -  Hongarije

Op 9 november 2014 bestaat The Gathering 25 jaar. Ter gelegenheid daarvan geeft de band een verjaardagsconcert. Door de grote interesse komt daar op dezelfde dag nog een middagconcert bij. Het waren hele speciale optredens want iedereen die ooit in de band heeft gespeeld stond op de bühne. Natuurlijk was ik bij beide concerten en beleefde samen met vrienden Bert en Jan en dochter Ninke een dag die in mijn geheugen gegrift staat.      

Chili  -  Portugal  -  Maryland VS  -  Litouwen  -  Duitsland

Een jaar later komt dan eindelijk het nieuws waar de fans al zo lang op hebben gewacht. De releasedatum van de liveplaat van het jubileumconcert wordt bekend gemaakt. De facebookpagina van The Gathering Fans United (jazeker, deze is er) wordt overspoeld met berichten over de aanstaande release. Naar aanleiding van de ontvangst van de digitale download schrijf ik het volgende op de facebookpagina: Today I got the download of the two best live concerts of 2014: TG25: Live at Doornroosje. Man, lots and lots of emotions listening to this music. YOUR MUSIC WAS TO STAY FOREVER. I have to wait until March for the vinyl version.

Spanje  -  Mexico  -   Griekenland   -  Zweden  -  Canada

De livemuziek brengt bij mij de nodige emoties los. Ik word teruggeslingerd naar die magische zondag op 9 november 2014. Het doet me naar adem happen. Zo erg zelfs dat ik al na twee nummers de muziek maar even uit zet. Te veel emotie. Blijkbaar zijn er meer mensen die dit gevoel met mij delen. Mensen uit andere werelddelen, andere culturen, met andere geloven en andere rassen, liken mijn post of reageren hier op soortgelijke wijze op. The Gathering-familie is één groot warm bad; de reacties komen uit de landen waarmee deze blog gelardeerd is. Daaronder ook gitarist René Rutten en zanger van het eerste uur Bart Smits.   

Polen - Venezuela - Verenigd Koninkrijk  - Italië  -  Hong Kong

De muziek van The Gathering brengt mensen nader tot elkaar. Zo vlak voor Kerstmis vind ik dit een prachtige gedachte. Een gedachte om even bij stil te staan. En te genieten van de muziek. De kerstplaat van dit jaar is TG25: Live at Doornroosje. Ik wens iedereen een rocking good Christmas.