152: ..19..21..25..

21-11-2015 10:25

Vul de volgende cijferreeks aan: ..19..21..25.. Dit zou zomaar een vraag uit een assessment kunnen zijn. Ik verwacht dat meer dan de helft van de wereldbevolking het onverwachte maar logische antwoord zal geven. Getallen zijn en blijven een boeiende materie. Ze gaan continue op in nieuwe reeksen en veranderen met een vingerknip van betekenis. 

Het antwoord? De titels van de albums van Adele. Je moet wel ongeveer onder een steen hebben gelegen wil je niet van de geboorte van Adele's nieuwe album hebben gehoord. Een waar mediaoffensief voor deze wereldster die zo ontzettend gewoon is gebleven. De traan in haar doorleefde nummers en de hinnikende lach en down-to-earthmentaliteit zorgen voor een gouden combinatie.

Er zijn meer artiesten die iets hebben met getallen. De band Chicago, grootste hit If you leave me now, is daar het meest sprekende voorbeeld van. Al hun platen zijn genummerd. Soms zijn ze van een subtitel voorzien, heel soms slaan ze een keer over (bij een best of) maar uiteindelijk altijd doornummerend in Griekse cijfers. Het laatste album uit 2014 heet XXXVI. Peter Gabriel voorzag zijn eerste vier soloalbums in het geheel niet van een titel. In de volksmond zijn de albums bekend als 1, 2, 3 en 4.  

Eén is een bijzonder getal. In de sport is de eerste plaats het hoogst haalbare. De bovenste trede van het podium. Er zijn sporters die vier jaar keihard werken om een gooi te doen naar de nummer 1 positie. Want daarbij verdien je eeuwige roem, ben je voor een moment de beste van de hele wereld. Hoe anders was dat wanneer ik vroeger thuis kwam met een 1 op een proefwerk. Ik voelde mij even de slechtste van de hele wereld. 

Deze week overleed Armand op 69-jarige leeftijd. Tijdens zijn 20ste levensjaar schreef Armand een tekst - doordrenkt van liefdesverdriet over zijn Marieke - dat op de B-kant van een single terecht kwam. Maar het promoveerde uiteindelijk wel naar de hitstatus: Ben ik te min. Zijn hele leven is hij, vrijwillig, geconfronteerd met de 20 regels die hij destijds schreef. Ik denk dat Armand er wel om kan lachen dat hij in standje 69 tot stilstand is gekomen. Twee getallenparen in een verschillende context.

Een voorbeeld van begrip van tijd en getallen. Ik ben in 1963 geboren, 18 jaar nadat WO-II is afgelopen. Voor mijn gevoel is WO-II altijd generaties van mij verwijderd geweest maar wat is nu 18 jaar? Mijn vader, die deze week 80 jaar is geworden, is al meer dan 18 jaar met pensioen. En dat lijkt in mijn beleving helemaal nog niet zo lang geleden. 

Nog zo'n eentje: ik werk ruim 28 jaar voor de Rabo-organisatie. Dat is best een flinke periode maar dit getal krijgt een andere inhoud als ik me het volgende realiseer: in Zwolle had ik een collega die hetzelfde werk deed als ik maar die nog niet eens was geboren op het moment dat ik in 1987 begon bij de Rabobank.

Vind je het saai deze blog over getallen? De cijferreeks waar Adele de komende tijd in hitparadeland mee te maken zal krijgen zal ook wel heel saai zijn: ..1..1..1..1..1.. Ik denk dat zij er hartstikke blij van wordt.