148 Met de billen bloot

18-10-2015 11:59

Door de indrukwekkende hoes van haar nieuwe plaat en een onverwachte adhesiebetuiging op Facebook van vriend Bert had ik zomaar kaarten besteld. Kaarten voor het concert van Sabrina Starke in Simplon, Groningen. Belangrijke plus daarbij is dat ze een liefhebber is van Bill Withers. Onbevangen, zonder ooit een nummer van haar eigen repertoire te hebben gehoord, bezocht ik haar concert. 

Ik ken Sabrina met name van tv. Af en toe zingt ze in DWDD en ze deed mee aan 'de beste zangers van Nederland' en 'Expeditie Robinson'. Dat laatste programma heb ik overigens aan me voorbij laten gaan. De indruk die ze op mij achterlaat is een wat schuchtere vrouw die niet het achterste van haar tong laat zien. Ik heb het idee dat ze tot meer in staat is dan wat ze laat zien. Overigens bevalt me haar stem wel degelijk. 

Volgens de zangeres gooit ze met haar nieuwste (vijfde) plaat al haar kaarten op tafel, laat ze haar binnenkant zien. De hoes toont 37 vrouwen die haar kracht in het leven hebben gegeven. De (soul)muziek staat in dienst van haar stem en teksten. Dit zijn wat mij betreft prachtige uitgangspunten voor een goede plaat en dito concert. 

Starke heeft mijn verwachtingen meer dan waar gemaakt. Met de eerste drie nummers, die allemaal van de nieuwe plaat afkomstig zijn, blies de band mij bijkans omver. De wedstrijd is al gewonnen. Een zinderende avond met veel energie tussen band en publiek is het gevolg. Muzikaal zitten de songs uiterst geraffineerd in elkaar. Funky, uitbundig en ingetogen; de band draait er zijn hand niet voor om. Ik vind het opvallend dat de vier muzikanten blanke mannen zijn. Maar ach, wat is opvallend. Hetzelfde geldt namelijk ook voor het overgrote deel van het publiek.     

Ik zie een krachtige, zelfbewuste Sabrina Starke op het podium staan. Wat een verschil met de vrouw die ik van tv ken. Tussen de nummers door vertelt ze haar zieleroerselen. In de song Save me komt alles tezamen. Gaat ze volgens eigen zeggen met de billen bloot. Tijdens het spelen van Save me kun je een speld horen vallen. De twee backing vocals zijn vanavond een meerwaarde. Enthousiast tonen ze hun moves en zingen ze de sterren van de hemel. Af en toe haakt Sabrina in op hun bewegingen. Bijna terloops, op een heel subtiele manier. 

Wat is het een genot dat de band bijna alleen maar eigen materiaal speelt. Zoals gezegd ken ik geen enkel nummer maar het heeft me geen moment gestoord. Deze eigenheid heeft zo'n ongelofelijke meerwaarde; hou dat alsjeblieft vast. En je hoort mij niet klagen wanneer er een song van Nina Simone of Bill Withers langskomt. Ik snap dat het verdienmodel van bijvoorbeeld de collega's van Ladies of Soul een stuk aantrekkelijker zal zijn maar ik heb daar helemaal niets mee. De mooiste klassiekers verworden in een grote zaal met klapvee tot standaard meezingers.

Sabrina Starke geeft zich bloot op haar nieuwe album. Haar krachtige, zelfverzekerde performance op het podium is daar een reflectie van. Gaat dat zien.