117 De Zwarte Lijst
Dit jaar luister ik voor het eerst naar de Zwarte Lijst. Heb ik voor het eerst mijn voorkeurslijstje ingestuurd. Heb ik voor het eerst afgestemd op Radio 6. Misschien is de commotie over het al dan niet stopzetten van deze omroep dan onbewust toch nog ergens goed voor.
Je zou denken de Zwarte Lijst; dat is toch heel stigmatiserend? Maar ik hoor daar eigenlijk niemand over. Er zijn geen actiegroepen, Facebooksites of handtekeningenjagers die ageren tegen dit fenomeen. Zes jaar geleden was de lijst voor het eerst te beluisteren. Hij bestond destijds uit 727 nummers. Ondertussen is hij uitgedijd tot 2.145 soul- en jazzklassiekers.
Maar met soul en jazz zijn nog niet alle muziekstijlen benoemd die de lijst halen. Ook funk, R&B, reggae en hiphop zijn stromingen die worden opgenomen in de alternatieve top 2000. Het is dus niet zo dat je alleen maar zwarte artiesten tegenkomt in de Zwarte Lijst. Ga maar na: Joe Jackson, Steely Dan en George Michael kun je er ook in terugvinden. Het heeft vooral met (heup)gevoel te maken.
De Zwarte Lijst heeft in haar zesjarig bestaan maar twee nummers gehad die op de eerste plaats hebben gestaan. Zowel Otis Redding, (sittin' on) The Dock Of The Bay, als Marvin Gaye, What's Going On, hebben drie keer op één gestaan.
Waar de top 2000 tussen Kerst en Oud & Nieuw een feest van herkenning is; is de Zwarte Lijst voor mij vooral een feest van de ontdekking. Er is nog ontzettend veel muziek om kennis mee te maken. Hofleveranciers Marvin Gaye, Aretha Franklin en Stevie Wonder zijn natuurlijk oude bekenden maar er is veel meer. Vooral in de jazzhoek is het soms heerlijk wegdromen: Gregory Porter, Miles Davis, Chet Baker zijn namen waar ik wel van gehoord heb maar de muziek niet of nauwelijks van ken. Maar er zijn ook artiesten die totaal onbekend voor me zijn: Cannonball Aderley met Autumn Leaves is bijvoorbeeld prachtig. En dan is er nog het nodige Nederlandse talent: Sabrina Starke, Wouter Hamel, Giovanca, Ruben Hein, Kris Berry etc. Talent dat vooral door Radio 6 de aandacht krijgt die ze verdient.
Ik ken het verdienmodel en kostenbelading van Radio 6 niet maar alleen al voor de ontwikkeling van nieuw Nederlands talent moet Radio 6 gewoon blijven voortbestaan.