116 Vernieuwen
De Frank Boeijen Groep was in de jaren tachtig succcesvol in Nederland. De band scoorde hit na hit in de top veertig. Zo groot waren de hits trouwens niet. De groep heeft maar één keer in de top 10 gestaan: met Zwart Wit. Daarnaast stonden ze maar één keer langer dan tien weken in de hitparade: met Kronenburgpark stonden ze 11 weken in de top 40 maar kwamen niet verder dan de 12e plaats. In het collectief geheugen is de Frank Boeijen Groep echter een band die heel Nederland heeft veroverd.
Maar de koek was op een gegeven moment op, de product life cycle van de Frank Boeijen Groep had zijn einde bereikt. Boeijen trok zelf de stekker uit de band. Wanneer je 'music for the masses' speelt en de 'masses' laten het op een gegeven moment afweten dan moet je daar iets mee doen. Of je stopt ermee of je gaat jezelf opnieuw uitvinden en of doorontwikkelen. Het is heel gemakkelijk hierbij een parallel te trekken naar het bedrijfsleven. V&D heeft vergeten zichzelf te vernieuwen waardoor ze haar doelgroep heeft verloren.
Ook zijn er bands die terechtkomen in het golden oldies circuit. Bands die teren op oude roem en appelleren aan de behoefte van een doelgroep met een hang naar het verleden. Heel gezellig voor een avondje uit. Niets mis mee maar de relevantie is verdwenen. Het is een Foto Van Een Mooie Dag uit het verleden die wordt opgeroepen.
Frank Boeijen heeft er voor gekozen om de band op te heffen, heeft andere mensen om zich heen verzameld en is nieuwe songs blijven schrijven. Is zich door blijven ontwikkelen. De hits bleven dit keer uit; hij speelt geen 'music for the masses' meer maar spreekt wel een nieuwe doelgroep aan. Afgelopen vrijdag was het theater in Sneek tot de laatste stoel bezet. En terecht, want de man doet er nog toe. Muzikaal stond het als een huis; de spelvreugde was van het gezicht van Boeijen af te scheppen. De vonk sloeg over naar zijn publiek. En dat kwam niet door het handjevol hits uit het verleden wat hij nog speelde maar door een mooie, relevante voorstelling neer te zetten.
Ik heb ook besloten om toe te treden tot een nieuwe band. De band heeft nog wel deels dezelfde naam maar de bezetting is volledig gewijzigd. Ik verruil Rabobank IJsseldelta binnenkort voor Rabobank Leeuwarden-Noordwest Friesland. Rabo IJsseldelta heeft me enorm gestimuleerd, gemotiveerd en kansen gegeven waardoor ik als mens ben gegroeid. Maar ik vind het belangrijk om mezelf door te blijven ontwikkelen. Een nieuwe omgeving werkt voor mij verfrissend.
Daarom: een nieuwe band, nieuwe invalshoeken, nieuwe creativiteit en wie weet levert dat weer nieuwe hits op.