Rumours

03-02-2013 08:50

2013-05 De negende langspeelplaat (LP) die ik kocht was van Fleetwood Mac. Voor FL 17,50 werd ik eigenaar van het nu legendarische album Rumours. Gekocht bij Bekius in Emmeloord; de zaak bestaat al jaren niet meer. Eigenlijk was dit mijn eerste volwaardige LP. Daarvoor had ik met name Greatest Hits platen aangeschaft.

Regelmatig vraag ik me nog af wat de beweegredenen zijn geweest om deze plaat te kopen; ik kan het niet echt meer terughalen. Tegenwoordig worden steeds de interne spanningen en de uit elkaar spattende relaties er bij gehaald als verklaring waarom de plaat nog steeds in onze harten voortleeft. Maar ik moet je zeggen; als jongen van 15 jaar was ik daar totaal niet mee bezig. Het topnummer voor mij was destijds 'You make loving fun'  vanwege de kristalheldere stem en het ritme/de sfeer van het nummer. Ook de hoes was fraai; er zat een inlegvel in met foto's. Deze hebben jarenlang op mijn kamer gehangen. En Stevie Nicks had ook een magische aantrekkingskracht. Door Rumours werd ik Fleetwood Mac 'fan'. Tot en met Tango in the Night kocht ik de nieuwe platen blind.

Rumours is zo'n plaat die ik door de jaren heen ben blijven draaien; de LP is op een gegeven moment vervangen door een CD. Het op de klippen lopen van de relaties van Christine McVie/John McVie en Stevie Nicks/Lindsey Buckingham zorgden in de loop der tijd ook voor mij voor een extra dimensie. Ik ben de plaat daardoor nog intenser gaan beleven. We zijn nu 35 jaar verder. Tijd voor een feestje hebben ze bij Fleetwood Mac bedacht. Deze week is er een re-issue van Rumours verschenen die in verschillende versies is te verkrijgen: met outtakes, demo's, liveopnamen inclusief 'Silver Springs' . Het nummer wat eigenlijk ook op de oorspronkelijke LP terecht had moeten komen maar er niet meer op paste! Opnieuw is er media-aandacht: in DWDD werden mooie herinneringen aan Rumours opgehaald en nog dezelfde avond schoot het album naar de eerste plaats van de iTunes top 100: geweldig vind ik dat. 

Er komt ook een tournee: met de oorspronkelijke bandleden ten tijde van Rumours. Er wordt uitgebreid getourd in Amerika. Nu maar hopen dat ze ook de oversteek naar Europa maken. Ik wil ze namelijk graag nog een keer live 'You make loving fun'  zien spelen.