MTV Unplugged

15-06-2014 09:30

2014-24 Een fenomeen was het in de jaren negentig: MTV Unplugged. Even het geheugen opfrissen. MTV was de eerste tv-zender die 24 uur per dag alleen maar videoclips uitzond. Ontelbaar veel uren heb ik daar naar gekeken. In 1989 werd de Unplugged serie gelanceerd. De populairste artiesten van dat moment werden gevraagd om in een akoestische setting een live optreden te geven. Het werd een gigantisch succes waar we de nodige legendarische opnames aan over hebben gehouden.

Grappig detail is dat de 2 Meter Sessies van Jan Douwe Kroeske een voorloper is van de Unplugged serie. Golden Earring haalde haar carriëre weer uit het slop met een akoestische invulling van hun oude hits: The Naked Truth. Ze brachten zelfs drie cd's uit in dit genre. Ook in DWDD worden met enige regelmaat nummers gebracht in hun meest elementaire vorm. De uitvoerende kan zich achter geen enkele productietechniek verschuilen. Het levert vaak prachtige, gloedvolle momenten op.

Ter gelegenheid van Record Store Day, een wereldwijde 'feestdag' waar de wedergeboorte van vinyl wordt gevierd met instore optredens en speciale releases, bracht R.E.M. haar Unplugged opnames uit als een exclusieve vinylbox. R.E.M. heeft als een van de weinige groepen twee keer opgetreden voor MTV Unplugged. De eerste keer was direct na hun grote succes Losing my religion in 1991 en later nog een keer in 2001. Enkele weken geleden is de cd-versie uitgekomen. Voor mij echt een hebbeding. Ik ben namelijk in het bezit van het gehele oeuvre van deze band en ik kan me het 1991-concert nog goed herinneren (je ontkwam er ook niet aan want de optredens werden soms tot vervelends toe herhaald). Wat een prachtig document is dit geworden; in totaal staan er 33 songs op The Complete Sessions. De stem van Michael Stipe blijft voor mij een van de mooiste in muziekland.

De hernieuwde aandacht voor MTV Unplugged deed me door mijn eigen platenselectie scrollen. Als eerste vond ik daar een buitenbeentje in mijn collectie. Drie zusters en één broer die samen The Corrs vormen. De stem, de viool, de (geloof het of niet) tin whistle en de live setting zorgen voor een heerlijke sfeer die stiekem ook wel door mij werd gewaardeerd. Vervolgens kom ik Eric Clapton's Unplugged tegen. Waarschijnlijk de meest verkochte cd in deze serie (maar ook voor Clapton zelf). Nog steeds een mooie plaat waarbij Tears In Heaven een tranentrekker van jewelste blijft. Wetende dat dit nummer is geschreven voor zijn zoontje van vier die door een val van de 53ste verdieping om het leven kwam.

Maar de meest tot de verbeelding sprekende cd is MTV Unplugged in New York van Nirvana. Een prachtige selectie van eigen songs en covers van Meat Puppets (drie keer), Leadbelly, The Vaselines en David Bowie. Kurt Cobain in zijn veel te grote, gebreide vest staat voor altijd op mijn netvlies gebrand. De stem die door merg en been gaat. Wat het extra hartverscheurend maakt is dat dit de laatste opnames van Cobain zijn.