Liverpool

13-01-2013 09:25

2013-02 Vorig jaar is onze zoon Sybrand geslaagd voor zijn Havo diploma. Een moment om stil bij te staan vonden wij. Een stedentrip met pa; dat was het idee. En waar ga je dan naar toe? Al snel kwam Liverpool bovendrijven. En ik moet wel eerlijk zijn, dat kwam vooral bij mij vandaan. En Sybrand vond het prima. 

Van verschillende kanten kreeg ik de vraag: waarom Liverpool? Dat is toch niet direct de eerste plaats waar je aan denkt wanneer je een stedentrip boekt. Nou dat zal ik uitleggen. In mijn tienerjaren was de voetbalclub FC Liverpool heel groot in Europa. Landstitels, nationale bekers en europacups werden als rijpe appelen binnengehaald. Kevin Keegan, Ray Clemence en Kenny Dalglish waren de sterren van het elftal. FC Liverpool was dan ook mijn club. En natuurlijk komt er nog een ander clubje mannen vandaan: de FabFour. Eigenlijk is het best wel vreemd. Ik ben al van kinds af aan muziekfanaat (daar kom ik nog wel eens op terug) maar pas sinds John Lennon werd vermoord, 8 december 1980, ben ik me voor The Beatles gaan interesseren.

Naast The Beatles komen er nog veel meer bands uit Liverpool: tijdgenoten waren Gerry and the Pacemakers en The Searchers. De Liverpoolsound werd Merseybeat genoemd, gelijk aan de rivier die langs Liverpool stroomt: de Mersey.  Dan is er een hele eighties lichting: Echo and the Bunnymen, OMD, The Icicle Works, China Crisis, The Christians, Frankie goes to Hollywood (die hun tweede cd Liverpool noemden) en Dead or Alive. Van recenter datum is Atomic Kitten.

Voor ons genoeg reden om naar Liverpool te gaan. En wat een leuke stad is het! Een modern winkelcentrum, historische gebouwen, authentieke Engelse buitenwijken die je van de televisieseries kent, de docks en de vele pubs. Natuurlijk hebben we een wedstrijd van FC Liverpool gezien. Een kippenvelmoment was vlak voor de wedstrijd toen het hele stadion You'll never walk alone zong. We zijn naar The Beatles Story geweest (Beatles museum) maar het absolute hoogtepunt was voor mij het binnenlopen van Mathew Street. En nog specifieker The Cavern Club betreden; de plaats waar The Beatles in totaal 292 keer hebben opgetreden. Een onbeschrijvelijk gevoel: de trappen af dalend, om in de kelder uit te komen. En dan sta je dus gewoon op de plek waar de pophistorie is begonnen. Zondagmiddag, 21 oktober, 17:00, samen met Sybrand. Er stond een lokaal bandje keihard te spelen: de damp gutste van de muren en waarde daar de geest van John L. nog rond?