KJNU: de hits van het eerste kwartaal

06-04-2014 09:59

2014-14 Welke muziek bleef er de afgelopen maanden het meest bij mij hangen; wat zijn de hits van het moment; wie kan ik je van harte aanbevelen? Jawel, het is alweer tijd voor een eerste terugblik in 2014.

Dit keer zal ik een aantal keren te biecht gaan. Want het is naar mijn maatstaven absoluut niet interessant om te zeggen dat Katy Perry en Coldplay de laatste tijd ook in mijn playlist staan. Maar toch is het zo; ik ben niet te groot om dat 'toe te geven'. Om maar eens te beginnen met Coldplay. De eerste cd's vond ik geweldig (Parachutes en A rush of blood to the head); daarna ben ik afgehaakt. Al die jubelrefreintjes, het grote gebaar, de galm die bijna elk nummer terug te horen is; ik heb er niets mee. Met hun jongste single Magic lijkt het of ze teruggaan naar de eenvoud van hun eerste cd. Met de eerste tonen hebben ze me direct te pakken. De rust die het nummer uitstraalt is erg prettig.

Katy 'I kissed a girl' Perry, zoals het nu lijkt toch echt de ex van John Mayer, heeft met Dark horse een ongelofelijk lekker catchy nummer uitgebracht. De hook die in het nummer zit is niet te versmaden. Het ritme wat volgt na de tekst 'there's no going back' is gewoon erg lekker.   

Jess Glynne staat op dit moment met twee -niets aan de hand- swingende nummers in de top 10. Al enkele weken staat ze op één met 'Rather be', een samenwerking met nog een nieuwe naam: Clean Bandit. Hoe snel het kan gaan bewijst Jess Glynne maar weer eens. Ze zette een cover van Adele's Someone like you op YouTube; deze werd meer dan 2 miljoen keer bekeken en vervolgens kreeg ze een uitnodiging om de single van Clean Bandit in te zingen. Ook DJ Rowan Jones was gecharmeerd van haar stem dus nu zingt ze ook op Route 94's -deep house- single My love. Allebei nummers die de zon doen schijnen. Een deep house single dus: ik beschouw My love als een niet voorzien postuum eerbetoon aan de grondlegger van de house: Frankie Knuckles. De godfather of house music begon in 1977 als DJ te draaien in The Warehouse in Chicago. Zijn minimalistische, elektronische interpretatie van disco is de basis van wat nu House wordt genoemd. Afgelopen week overleed hij op 59-jarige leeftijd.

Een Spaanse vader, een Engelse moeder, sinds 2006 acterend in films en tv-series en in 2009 kwam haar debuut cd uit. Zie hier een korte bloemlezing over Paloma Faith. Haar hit Can't rely on you is een lekker opzwepend nummer, waarin ik Prince invloeden herken. Maar niet Prince maar -en daar is hij weer- Pharrell Williams is medecomponist. En dat kun je heel goed horen aan de eerste maten; als je deze vergelijkt met Happy zijn ze bijna identiek. Haar live uitvoering bij Giel Beelen laat zien dat ze uit het goede hout gesneden is.

Verder luisterde ik de eerste maanden van dit jaar veel naar de cd's van London Grammar, Asgeir, Elbow en recentelijk Moss en Hallo Venray. De singles van Dotan en Dustin Tebbutt heb ik al eerder besproken en ik word al weer koortsig van verlangen naar het uitkomen van de nieuwe plaat van The Black Keys als ik hun nieuwe single Fever beluister.