KJmuziekles: Andy Burrows

06-01-2013 10:05

 2013-01

Zo af en toe zal ik in de trend van Leo Blokhuis (in Top 2000 a gogo) een muziekles geven onder de naam 'KJmuziekles'. Dit keer is Andy Burrows (30 Juni 1979, geboren in Winchester, UK) de spil van mijn verhaal. Eind vorig jaar had hij de 3FM Megahit met het briljantje Hometown (www.youtube.com/watch?v=b2_2yzq--Y8)   en was hij te zien in Toppop en Serious Request.        

In 2006 had de Engelse band Razorlight een hit met het aanstekelijke America. Een nummer zoals je wel vaker hoort; een leuk nummer op de radio maar dat was het ook wel zo ongeveer voor mij. In 2007 stonden ze op het door mij bezochte Rock Werchter; maar ik had destijds meer belangstelling voor The Hold Steady. Andy was sinds 2004 drummer in Razorlight en heeft 3 cd's met de band gemaakt; hij was tevens de componist van America. Burrows stapte in 2009 uit Razorlight en startte I Am Arrows en voegde zich, weer als drummer, bij de Californische band We Are Scientists. Grappig zijn de woordspelingen die ik uit de bandnamen haal: I Am (Arrows) is een reactie op We Are (Scientists) en Arrows is volgens mij een samenvoeging van A(ndy) (Bu)rrows. 

I Am Arrows is eigenlijk een solo project, alle instrumenten zijn door Burrows gespeeld. Tot voor kort had ik nog nooit van deze 'band' gehoord. In Engeland bereikte de c.d. Sun Comes Up Again in 2010 de 38ste plaats in de charts. Het karakter van de plaat: melodie georientieerd, Beatlesque, meerstemmig: een mooie popplaat.  Dit was overigens niet zijn eerste solowerk; in 2008 had Burrows onder eigen naam al zijn eersteling geworpen: een in zijn eigen huiskamer opgenomen c.d. (The Colour of my Dreams) met 11 korte nummers (gemiddeld 1 minuut). De opbrengst van deze c.d. is volledig ten gunste gekomen van een hospice voor kinderen in de geboortestad van Andy Burrows. Hij kreeg destijds onder meer support voor deze sympathieke actie van Editors en topkok Jamie Oliver. 

Met We Are Scientists heeft Burrows in 2010 de c.d. Barbara gemaakt. Deze band bestaat al sinds 2000 en is redelijk succesvol in de UK. Muzikaal gezien wijkt men behoorlijk af van het solowerk van Burrows: men zit in de hoek van indierock c.q. alternative rock. Geruchten schrijven dat er binnenkort nieuw werk van We Are Scientists uitkomt. 

Mijn interesse voor Andy Burrows ontstond eind 2011 toen Tom Smith, zanger van Editors, een kerstplaat uitbracht onder de naam Smith & Burrows. Editors vind ik een superband; in november 2009 heb ik ze live aan het werk gezien (prachtconcert) in de Oosterpoort in Groningen. De c.d. van Smith & Burrows heet Funny Looking Angels en is voor mij de ultieme kerstsoundtrack en maakt alle andere kerstmuziek overbodig. De stemmen van zowel Smith als Burrows zijn heel karakteristiek. Overigens kan deze plaat gewoon de hele winter worden gedraaid; geen probleem. 

In oktober 2012 komt Burrows terug met een nieuwe c.d., Company, die hij weer onder zijn eigen naam uitbrengt. En opnieuw pakt hij mij volledig in. De plaat ademt sfeer, is melancholiek en Andy's stem trekt mij zijn muziek in. Hij krijgt nu ook airplay, heeft een 3FM Megahit, en komt op tv. Wat mij betreft gerechtigheid. Maar de muzikale koek in 2012 is nog niet op. Burrows werkt ook mee aan de soundtrack voor de kinderfilm 'The Snowman and the Snowdog'. Naast de instrumentale filmmuziek, gecomponeerd door Ilan Eshkeri, staat er een door Andy Burrows gezongen en mede gecomponeerd kerstnummer op: Light the night.

Op Company zingt Andy Burrows 'If I had a heart'. Voor mij is dat geen vraag. Hij heeft het hart op de goede plaats zitten en mijn hart laat hij verre van onberoerd.