Het is weer voorbij die mooie zomer

01-09-2013 09:30

2013-34 All summer long ben ik Free geweest. Wanneer je er voor staat lijkt het een hele periode maar ik realiseerde me op voorhand dat twee maanden ook zo weer Voorbij is. Om het besef van Time niet helemaal te verliezen heb ik een Diary bijgehouden. Hier volgt een muzikale samenvatting. 

Gevoelsmatig had ik de korte sabbatical in drie tijdsvlakken opgeknipt: vier weken van losweken waarbij de Bike een centrale plaats in zou nemen; drie weken Holiday met het gezin en ten slotte twee weken waarbij ik me op een Easy wijze kon voorbereiden op mijn nieuwe baan. Het is iets anders gelopen.

In Juli, July stonden er twee Bicycle race 's centraal: de Tour de France en de broederstrijd tussen Linze en mij: wie maakt deze maand de meeste fietskilometers. En ik heb nog een aantal boeken over deze prachtige sport gelezen. De diepe dalen worden beschreven in 'De Wielermaffia' over Tyler Hamilton; het thema Friends will be friends in Mont Ventoux van Bert Wagendorp. Anders dan de Tour bleef het tot het tussen Linze en mij tot In the End spannend wie de Glittering Prize in ontvangst mocht nemen. Linze won met een verschil van 24 km (totaal 1.389 km). 

Maar wat deze maand ook Beautiful maakte: het Weekend met Bert in Amsterdam (zie 2013-28). En tijdens de twee warmste dagen van dit jaar met mijn pa en ma varen - Mother en Father and Son -: we hebben een paar heerlijke dagen gehad. Conclusie over het eerste tijdsvlak: de Great expectations die ik had werden moeiteloos overtroffen. 

En nu lekker naar Italië met Annewieke en Sybrand. Maar helaas; het ging iets anders: ik werd Sick, sick, sick. In plaats van de auto inpakken konden de koffers weer worden uitgepakt. Wat volgde was een tijd van langzaam herstel die gepaard ging met Fever, moeheid en drie antibioticumkuren. Waarbij ik bij de start van de derde kuur dacht: I'm going slightly mad. Maar er is ook een positieve Otherside: het besef dat de mensen in mijn directe omgeving er ook echt voor je zijn. De waardering voor de kleine dingen: het drinken van Een kopje koffie op het terras, het ontvangen van een beterschapskaart, een sms, het samen genieten van een lekker broodje of het spelen van Triviant: Cherish the day. En dat ook zogenaamde 'burgerlijke dingen' best leuk kunnen zijn: de zandsculpturen in Sneek, de toeristische markt in Workum, de tuinfair in Sondel. Het gaat er niet om wat je doet maar met wie je het doet: It ain't what you do, it's the way that you do it. Dat we deze zomer niet op vakantie zijn gegaan: het is niet anders. Mijn gevleugelde uitspraak komt nu goed van pas: er zijn ergere dingen in het leven. Ik lees deze zomer het boek 'Tonio' van A.F. Th. van der Heijden: kijk dan heb je echt reden om te denken: Heaven knows I'm miserable now.

Wat ik me in ieder geval zal blijven herinneren: elke dag was een Beautiful day. Wat een Long hot summer hebben we gehad: dagelijks was die Hard sun er gewoon weer! En dat we nu een wereldkampioen in de familie hebben: Sybrand is wereldrecordhouder 'water verplaatsen met de hand' en komt in het World Guinness Book of Records. En dat Ninke al lang op haar eigen benen staat: drie weken Roadtrippin' door Europa bewijst dat eens te meer. En de twee dagen met Annewieke in Amsterdam/Bloemendaal: en het nog altijd bevestigd te krijgen: Zij gelooft in mij.