It's Mattanja time!

17-05-2014 08:47

2014-20 Tja, dat kan de beste gebeuren zullen we maar zeggen. Het over het hoofd zien van een prachtig talent, een muzikale duidendpoot, die wat mij betreft qua stem in het rijtje past van Amy Winehouse, Adele, Selah Sue en vooruit Duffy. Ik kwam haar deze week tegen in de 'Beste Zangers'; een avrotrosproductie waar 'bekende' zangers/zangeressen nummers van elkaar zingen (of songs waar een artiest iets mee heeft). Deze keer stond Mattanja Joy Bradley -want over haar heb ik het- centraal. Ondanks dat ik een regelmatige 3FM luisteraar ben was zij voor mij de grote onbekende van het stel. En ik kan je zeggen: She blow me away.

Joy (zo noem ik haar verder want MJ heb ik in mijn vorige blog al gebruikt. En daarbij, ik beleef gewoon veel Joy aan de puurheid van Mattanja) dankt haar geweldige naam aan het feit dat ze een Engelse vader en een Nederlandse moeder heeft. Joy is grootgebracht door hippy ouders. Ik hoor de sixties sound regelmatig terug in haar muziek. Op haar zestiende dreadlocks en belletjes in haar haar; dat soort dingen. Maar Joy leeft wel degelijk in het hier en nu: een flowerPOWER girl. Zingen zit in haar bloed en door haar innerlijke drive, haar doorzettingskracht, is ze gekomen tot waar ze nu is. Ik ken haar natuurlijk niet persoonlijk maar ik kan me zo voorstellen dat ze de nodige battles heeft moeten doorstaan. 

Sinds 2005 is Joy (33 jaar) zangeres van de Tilburgse blues en rock-'n-rollband die haar achternaam draagt: Bradley's Circus. Een band die drie cd's heeft uitgebracht. Intrigerend hierbij is dat twee van die platen in Louisiana, USA, zijn opgenomen. In de zomer van 2012 deed Joy mee aan de eerste editie van de beste singer-songwriter van Nederland. Een programma dat door Giel Beelen wordt gepresenteerd en waarin singer-songwriters het op een authentiekere wijze tegen elkaar opnemen dan in de reguliere talentenshows. Joy kwam heel ver maar moest een andere sterke persoonlijkheid, Douwe Bob, voor laten gaan.

Maar goed 'Beste Zangers' dus. Wanneer Joy in beeld komt verovert ze me direct met haar indringende, ontwapende en verleidelijke blik. Heel puur en direct in haar woorden, de wat belegen avrotros heeft vast wel eens wat weg moeten piepen! Lisa Lois, Dave von Raven, Jack Poels en Ben Saunders zingen songs van anderen. Niels Geusebroek en Sabrina Starke wagen zich niet onverdienstelijk (met name Sabrina) aan een nummer van Joy maar het draait vanavond om Wash me Momma. In dit nummer beschrijft Joy haar onvoorwaardelijke liefde voor haar moeder. En die is vice versa. Een heel persoonlijk nummer dat zichtbaar na aan haar hart ligt. Leona Philippo geeft er haar eigen invulling aan. En wat voor één: ik hoor de soul van Gladys Knight voorbij komen. De tranen van Joy en Leona na afloop waren zo echt; ik heb daardoor ook wel wat weg te slikken.

Vervolgens heb ik de cd die medio vorig jaar is uitgekomen, Wake me up, gedownload. En dat hebben meer mensen gedaan; twaalf was de hoogste plaats die ik heb gezien in de iTunes-lijst. Zo gaaf dat een tv-programma zo 1 op 1 hierin doorwerkt. En wow, wat een staalkaart van haar kunnen is dit zeg. Ik hoor nu voor het eerst haar eigen versie van Wash me Momma. Een ingetogen, in de country roots gewortelde, versie. De stem van Joy is haar machtige wapen. Daarmee zingt ze blues, soul, rock, pop en een beetje country dus. Maar ik hoor ook een bekend nummer: Wake me up. Overigens niet de verwarren met die vreselijke draak van Avicii. Het riedeltje dat aan het begin wordt gefloten heb ik al zo vaak gehoord. Onbewust heb ik haar waarschijnlijk toch al regelmatig voorbij horen komen.

Mattanja Joy Bradley: I'am so thankful for someone like you.