Let's go crazy!

23-05-2014 22:38

2014-21 De datum staat nog niet eens zo lang in mijn agenda: zondag 25 mei. In het Ziggodome treedt samen met 3rdEyeGirl een oude (want 55 jaar) bekende op: Prince. Na 35 jaar van steeds wisselende samenstellingen heeft onze kleine alleskunner het nu eindelijk voorelkaar. Met 3rdEyeGirl heeft hij een volledig vrouwelijke begeleidingsband bestaande uit een Canadese, Deense en een Amerikaanse schone. Naar het schijnt een zeer strakke, funky rockband in de traditie van de topbands die Prince altijd gehad heeft.   

Vaak start de kaartverkoop vele maanden voordat een optreden plaatsvindt. Zo niet bij Prince, hij is niet de man van de langetermijnplanning. De afgelopen jaren is hij regelmatig in Nederland geweest. Maar bijna altijd worden zijn concerten (of het nu in Paradiso, North Sea Jazz of grote concertzalen is) kort van tevoren aangekondigd. Nu ging de verkoop met de nodige strubbelingen gepaard, maar uiteindelijk heb ik toch kaarten kunnen bemachtigen. Dat geeft toch altijd een euforisch gevoel: yes ik heb ze, ik ga weer naar Prince. En dat die kaarten dan bijna 100 euro per stuk kosten neem ik maar op de koop toe. Zeventienduizend andere mensen doen dat ook. En dan begint de voorpret.

Eerst maar eens checken wat de weg tot Amsterdam dit jaar heeft opgeleverd. Engeland is erg ruim bedeeld. In februari deed Prince daar twaalf clubshows, genaamd Hit and Run part I. In Amerika deed hij af en toe eens een optreden maar 15 mei kwam hij weer terug naar Engeland voor deel twee van de Hit and Run tour. Zes keer heeft Prince & 3rdEyeGirl zalen à la Ziggodome platgespeeld en nu zijn wij aan de beurt!

Ik wil altijd graag weten welke nummers er tijdens een concert voorbijkomen maar bij Prince is dat ondoenlijk. Per avond speelt hij ruim 30 songs en de afgelopen zes concerten putte hij uit 60 verschillende tracks. De meeste zijn van hem zelf maar hij heeft ook altijd een aantal covers op zijn repertoire staan. Wild Cherry's Play That Funky Music lijkt een zekerheidje maar songs van protegés zoals Sheila E, The Time en The Family zullen ook gespeeld worden. De laatste keer dat ik Prince heb gezien was in november 2010 (Gelredome, Arnhem). Van de setlist die hij destijds speelde heb ik een afspeellijst in iTunes gemaakt en je begrijpt natuurlijk wel wat er dezer dagen door onze huiskamer schalt.

Het Ziggodome stookt het vuurtje via diverse media verder op. Er werd een prijsvraag uitgevaardigd waarbij de winnaar een verslag mag schrijven over het Princeconcert en dat in het nieuwe Imagazine van Ziggodome wordt gepubliceerd. Natuurlijk heb ik meegedaan, maar helaaas, Imagazine laat de kans aan zich voorbij gaan om mijn zieleroerselen onder een breder publiek te verspreiden. Verder is de bezoekers gevraagd om paarse kleding te dragen. Als volwassen kerel zou ik me daar niets van aan moeten trekken maar stiekem vind ik het supergaaf. Hiermee grijpt Prince terug naar zijn meest succesvolle periode: de jaren tachtig. Het is ook een voorbode voor de heruitgave van Purple Rain; dertig jaar na dato. Ik ben benieuwd of er nog juweeltjes op de plank liggen uit deze onuitputtelijke creatieve periode van Prince. Opmerkelijk: hiervoor is wel een nieuw (verstands)huwelijk tussen Warner Brothers en Prince nodig.   

Aan de voorbereiding zal het niet liggen: ik kan niet wachten totdat de zaallichten doven en de eerste noten door 3rdEyeGirl worden ingezet: Let's go crazy!