De grootste hit allertijden

01-06-2014 09:30

2014-22 Na 44 jaar huilen is het nu tijd voor blijdschap. In 1970 stond Corry Konings met haar Rekels 41 weken in de Top 40 met Huilen Is Voor Jou Te Laat. Dit record is nu verbroken door Pharrell Williams (42 weken en we zijn er nog niet van af) met het door mij als niemendalletje bestempelde Happy. Eerder was Happy al de grootste hit op punten, nu ook op lengte.

Stel je toch eens voor; 18 jaar was Corry Konings toen ze in 1970 in de hitparade stond met het door Pierre Kartner geschreven Huilen Is Voor Jou Te Laat. Nu is ze 62 jaar; een leven verder. En met enige regelmaat wordt ze aan dit record herinnerd. Een liedje wat ze in haar jeugd in zeg een kwartiertje heeft ingezongen en wat haar de rest van haar leven heeft achtervolgd. Wanneer het nu weer 44 jaar duurt voordat Happy wordt overtroffen dan zijn we in 2058 aanbeland en ben ik een krasse knar van 95 jaar (mag ik hopen). Ik zal er zeker een blog aan wijden.

Pharrell Williams (5 april 1973) had in 2013 al helemaal niet zo'n beroerd jaar met de samenwerkingen met Robin Thicke (Blurred lines) en Daft Punk (Get Lucky) toen een muzieksamensteller van 3FM in juni bedacht om Happy maar eens op de playlist te zetten. De kinderen van de muzieksamensteller hadden waarschijnlijk de film Despicable Me 2 gezien. Happy staat op de soundtrack van deze computeranimatiefilm die in hetzelfde genre zit als Toy Story.

Op 10 augustus 2013 komt Pharrell binnen in de top 40 en begint zijn recordjacht. Iets wat ik totaal niet had voorzien. Een aardig nummer maar er zit weinig bij; ik hou niet van vrolijke nummers. Maandenlang heb ik dat volgehouden - maar overal er nergens kwam je het nummer tegen - en hij bleef hoog in de hitparade staan. En opeens was het moment daar: had het me toch te pakken gekregen. Er zit iets aanstekelijks in dit nummer wat blijkbaar iedereen aanspreekt. Een virus waar uiteindelijk de hele wereld aan heeft moeten geloven.  

En dat virus is vanuit Nederland verspreid. In Nederland begon men het nummer te downloaden en het werd daarom als single uitgebracht. Eerst alleen in ons land maar omdat het hier zo aansloeg begon de olievlek zijn werk te doen. In Engeland en Pharrell zijn thuisland USA bereikte hij pas dit jaar de eerste plaats van de hitparade. Ook in de Islamitische landen doet Happy het goed. In Iran dansten twee mensen volgens de lokale autoriteiten iets te uitbundig op Happy waardoor ze werden opgepakt. Onder druk van de hele wereld, inclusief Pharrell zelf, werden ze gelukkig snel weer vrijgelaten.

Dansen op Happy doet ook de hele wereld en dat lokte weer een nieuwe rage uit. Filmpjes maken van dansende mensen. Hier is een videoclip van gemaakt die 24 uur duurt. Ik kan me niet voorstellen dat iemand zo'n clip uitzit maar natuurlijk zijn er Happy freaks die dat hebben gedaan. Alle media hebben de kracht van het nummer ontdekt. Een tijdje geleden barstte Pharrell in tranen uit bij Oprah Winfrey; overmand door het wereldwijde succes van Happy. DwDD eindigde haar seizoen door gasten te vragen waar zij nu Happy van werden.

Pharrell Williams zal wel Happy worden van zijn bankrekening en ik heb begrepen dat Corry Konings geen traan laat om het verloren record. Voor huilen is het nu ook echt te laat.