Après-ski

15-04-2013 19:00

2013-15 Alle culturele uitingen die op een bepaalde wijze zijn gelinkt aan muziek kunnen op mijn bovenmatige interesse rekenen. Après-ski is een fenomeen wat voor mij nog een onontgonnen gebied was. Ik heb vijf meer ervaren collega’s bereid gevonden om samen met mij in Ischgl, Oostenrijk op onderzoek uit te gaan.

Wat is nu eigenlijk Après-ski? Je kunt het vergelijken met de derde helft bij het voetballen of de 19e hole bij golf. Na het skiën wordt de dorst gelest in een feestelijke stemming. De oorsprong van het après-ski komt uit Frankrijk en had te maken met het aantrekken van gemakkelijke schoenen nadat de oncomfortabele skischoenen waren uitgetrokken. Tot zover de theorie. Hoe gaat dat nu in de praktijk? Na een dag skiën kom je weer terug in het dorp en sluit je je aan bij de eerste de beste kroeg die je tegenkomt c.q. waar het gezellig is c.q. waar de zon schijnt. En dat doe je dus in ski uitrusting. Sommige skiërs lopen na middernacht nog steeds in hun ski kleding.  Een Après-ski hut herken je heel gemakkelijk door al het houtwerk aan de buitenkant.  De bediening is meestal gehuld in traditionele Oostenrijkse kleding. 

De combinatie van enkele alcoholische versnaperingen en muziek doet vervolgens de rest: party party party. De muziek die voorbij komt is eigenlijk best wel universeel. Als er  een flinke beat onder zit waar je lekker op mee kunt deinen is het al heel snel goed. Een c.d. met ski-hits zou ik niet direct opzetten! Maar eigenlijk is dat helemaal niet belangrijk. Het  gaat om het  sfeertje wat wordt gecreëerd en het blijkt dus dat muziek die niet rechtstreeks je hart raakt dit ook kan bewerkstelligen.  Met name wanneer er Duitstalige nummers voorbij komen wordt er flink meegezongen/gehost door de meute. Een voorbeeld die mij bij is gebleven: Nur noch Shuhe an. Even googelen leert deze dit wonderschone lied (ahum) gezongen wordt door Mickie Krause. Maar feest is gewaarborgd. Hoe vaak we niet hebben gehoord: Wo sind die Hände! Maar dat is natuurlijk niet typisch Après-ski. In Nederland horen we niet anders.

Nederlandse schlagers hebben we nauwelijks voorbij horen komen. Of het moet de vertaling zijn van het geweldige nummer van Kings of Leon: Sex on fire. En waarom ik dan opeens heel erg in de belangstelling sta?!

Een hele belangrijke muzikale tip (DM bedankt) die ik bij het skiën kreeg: wanneer je de controle dreigt te verliezen (lees te hard gaat) ga dan een liedje zingen. Omdat je maar aan één ding tegelijk kunt denken versla je je angst. Muziek kan je dus behoeden voor een paar gebroken benen: ik heb dat nooit geweten. Justin Timberlake ('let me show you a few things' uit Suit and Tie) heeft mij in ieder geval diverse keren geholpen!

En zo heeft de muziek me weer nieuwe inzichten gegeven: collega’s bedankt hiervoor: ik heb er ontzettend van genoten.