223: We're gonna walk

30-09-2017 08:53

Over 335 dagen wordt het startschot gelost. Voor een rondje van eenennegentig kilometer. Niet om te fietsen, te steppen of met de motor te toeren maar om te wandelen. Een tweedaags evenement waar maximaal 10.000 mensen de uitdaging zullen aangaan. Ik ben er één van.     

Ik heb het over een speciale editie van de Slachtemarathon. Normaal gesproken een eendaags evenement dat eens in de vier jaar wordt gehouden. In 2016 is het eerste lustrum gevierd. De Slachte en culturele beleving gaan hand in hand. Ga maar na: de eerste Slachtemarathon was onderdeel van Simmer 2000; de 2018-editie wordt georganiseerd omdat Leeuwarden culturele hoofdstad van Europa is.  

Twee dagen achter elkaar meer dan een marathon wandelen. Ik vind het best een eind. 'Dat dost net samar' zoals de Friezen zullen zeggenTrainen is derhalve het credo. Gelukkig hoef ik dat niet alleen te doen want Annewieke heeft ook een kaart gekocht. Daarbij krijgt trainen nu inhoud omdat er een einddoel is. En wat is er leuker om ergens naar toe te werken. Spanning op te bouwen. Om de training interessant te houden is afwisseling een vereiste.  

Afwisseling door korte en lange afstanden te lopen, door verschillende gebieden te bezoeken, door met verschillende mensen te wandelen. Dus beste lezers: vind je het leuk om eens een keer met ons te lopen, je bent van harte uitgenodigd. De diversiteit wil ik aanbrengen door weer te gaan fietsen. De lange, donkere avonden die we in het vooruitzicht hebben nodigen niet uit om naar buiten te gaan. Ik zet de racefiets weer op de tacx waardoor ik binnen kan fietsen. Dat doe ik op mijn muziekkamer: derhalve best of both worlds.       

Mijn bedoeling is om een logboek bij te houden. Elke sportieve activiteit zal hier zijn weg in vinden. Het verleden heeft me geleerd dat dit stimulerend werkt. Ook zou ik iets willen doen met de combinatie sport en cultuur. Dat past bij de Slachtemarathon. Ik zit hier nog op te broeden. Schrijven over muziek zal vanzelfsprekend het basisingrediënt moeten zijn. Periodiek een blogje/snippet publiceren over inspirerende wandelmuziek bijvoorbeeld. Wat zou de Slachte organisatie daarvan vinden?         

Vandaag was de kickoff van de voorbereiding: Workum-Hindeloopen-Workum (17 km). Samen met een vriendin van Annewieke en haar man. Met zijn vieren wandelen en kletsen we, begeleid door rustig en zacht herfstweer, ongemerkt naar Hindeloopen. Na de lunch is een poncho nodig. Over de dijk, laverend tussen de schapen(stront) en klimmend over hekken komen we weer terug in Workum. Nat maar voldaan.

Mick Jagger is vandaag samen met zijn Rolling Stones in het land. Ooit zong hij samen met Peter Tosh: We're gonna walk and don't look back. Dat lijkt me een mooi credo voor de komende elf maanden.