215: Hand in hand voor Feyenoord 1

14-05-2017 20:20

When you walk through a storm 

Ik dacht dat het voetbal niet meer zo diep zat. Studio Sport op zondagavond kijk ik al lang niet meer; de voetbaluitslagen komen via sociale media, krant of collega's tot mij. Ook de Europese wedstrijden zijn niet meer aan mij besteed. Maar dit seizoen is het voetbalbloed toch weer op volle kracht gaan stromen. 

Keep your chin up high

Vanaf de eerste competitiewedstrijd doet mijn cluppie het goed. De eerste zeven wedstrijden worden gewonnen. In de geschiedenis is dat nog maar vier keer eerder voorgekomen. Realitycheck: alle keren wordt Ajax uiteindelijk kampioen. Geniet van het moment is vooral de gedachte. 

And don't be afraid of the dark

Elk seizoen komt er wel een reeks met mindere resultaten. Die van het vorig seizoen, zeven keer achter elkaar verliezen in de competitie, kan ik me nog heel goed herinneren. Tegen ADO Den Haag, in de Kuip, was ik er samen met mijn broer en vader bij. Wat een treurige bedoening. 

Walk on through the wind, walk on through the rain

Maar ondanks het eerste verlies begin november tegen Go Ahead Eagles, nu gedegradeerd, worden we wel winterkampioen. Dat was 16 jaar geleden dus daar mogen we best trots op zijn. Europees breken we geen potten waardoor de club uit Rotterdam Zuid zich volledig kan focussen op de competitie. Denken aan een echt kampioenschap is natuurlijk véél te vroeg.  

Walk on, Walk on, With hope in your heart

Maar na de winterstop blijven we winnen. Ik hou de uitslagen beter bij. Er is nog het nodige ongeloof. Ik houd de boot af; het is nog 12 wedstrijden, 11 wedstrijden, 10 wedstrijden. En wat is het irritant dat Ajax en toch ook PSV in het kielzog van Feyenoord ook blijven winnen. 

And you'll never walk alone     

De wedstrijd tegen Ajax levert een nieuw traumaatje op. Dan merk ik hoe dicht ik weer op dat voetbal zit. Ik ben een dag flink 'ziek' van het verlies maar hé, we hebben maar met 2-1 verloren. Dat is toch om iets aan vast te houden. Na het verlies van Ajax bij PSV lijkt het pleit beslecht. 

You'll never walk alone

In één ding wordt je als Feyenoord-supporter heel goed: niet te vroeg juichen. Toch wordt het feest al gevierd, terwijl de wedstrijd tegen Excelsior nog moet worden gevoetbald. Het resultaat is bekend. Net op dat moment ben ik in onze hoofdstad voor een concert in het Ziggodome en bots zo ongeveer tegen de feestende Ajax-fans op.

Hand in hand kameraden

De ontlading op de laatste speeldag is immens. Alle ontberingen*, hartepijn* en teleurstellingen* (*vanuit voetbalperspectief gezien: alles is natuurlijk wel relatief) worden door 'mister Feyenoord forever' Dirk Kuijt aan flarden geschoten. Het jongensboek is compleet.

Hand in hand voor Feyenoord 1