214: Mijn concertweek

27-04-2017 14:35

Ga je nog weg in de meivakantie? Een met enige regelmaat terugkerende vraag. Wanneer de vragensteller op vakantie bedoelt is het antwoord nee. Dat zeg ik met geen enkele hartezeer want ik ga me toch een lekkere week tegemoet. Een week waarin ik naar vier concerten ga. Daar word ik toch zo blij van. 

Elk concert is anders: de muziek, de entourage, de locatie, het gezelschap. Ik neem je mee in mijn concertagenda. 

Dat begint bij de onvervalste Amsterdammers Huub van der Lubbe en zijn soulmaten: De Dijk. Al 37 jaar toeren zij door Nederland. Elke uithoek van het land hebben ze gezien. Met hun op Amerikaanse leest gestoelde muziek zijn ze na al die jaren nog steeds een garantie voor een muziekfeestje. Door af en toe een nieuw facet toe te voegen houden ze het fris. Nu staan ze drie maanden in het theater; iets wat ze nog niet eerder hebben gedaan. De arrangementen zijn aangepast (lees: rustiger) maar de energie spat er nog steeds vanaf. Huub is een speciale. Met driedelig kostuum - Italiaanse snit? - weet hij het theater in Sneek moeiteloos om zijn vinger te winden.

Volgende stop is Groningen: de Rhythm and Blues Night. Aanleiding is het optreden van Little Hurricane. Dit Amerikaanse duo (ondertussen getrouwd) heb ik enkele jaren geleden voor het eerst live gezien op het Ribs en Blues festival in Raalte. Heerlijk schurende bluesrock wat naar meer smaakt. En op deze R&B Night is veel meer. Achttien bands verdeeld over vijf zalen zullen Bert en mij meenemen naar de swamps, the cottonfields en the heart and soul of the American music tradition. We hebben maar een Bed & Breakfast gehuurd om deze fieldtrip rustig te kunnen laten bezinken.    

In deel drie van deze concertweek reizen Annewieke en ik af naar de hoofdstad van Nederland. Voor de tickets van John Mayer hebben we echt moeite moeten doen. Het is een echte gezinsinspanning geworden. Zowel Sybrand als mij is het niet gelukt om via de reguliere weg (bij start kaartverkoop diverse browsers aan om er bij ticketmaster door te komen) kaarten te bemachtigen. Via Marktplaats heb ik hardcopy's gevonden die Annewieke in Groningen heeft opgehaald. Ik ga er vanuit dat John Mayer extra zijn best voor ons gaat doen.   

Het toetje wordt verzorgd door Depeche Mode. Laat dat 'je' dus maar weg. Ook dit is best wel een familieding. Toen Ninke vorig jaar oktober hoorde dat ik kaarten wilde bestellen voor deze pioniers van de synthpop zei ze direct dat ze heel graag mee wilde. Dat ze daarvoor over wilde komen vanuit Boekarest. En dat is precies wat er nu gebeurd. Ninke komt een week naar Nederland. Aanleiding is het concert wat Depeche Mode in de Ziggodome geeft maar natuurlijk plakt ze daar familie- en vrienden bezoeken aan vast. Muziek verbindt blijkt maar weer eens. 

Op vakantie ga ik niet maar je hoort mij niet klagen met deze concertagenda. De bonus is dat vriendschappen en familiebanden worden aangehaald.