213: Prince remembrance month

23-04-2017 10:42

21 April 2016 overleed Prince als gevolg van een overdosis pijnstillende middelen. Pijnstillers die verslavend werkten en waar hij niet op tijd het goede medicijn voor heeft gevonden om ervan af te kunnen kicken. 

Mijn verbijstering en ongeloof van een jaar geleden is natuurlijk weggeëbd. Maar ik denk nog wel met enige regelmaat hoe vreselijk spijtig het is dat deze man er niet meer is. Prince zijn muziek geeft mijn leven zo'n mooi randje. Hij heeft zoveel songs geschreven die mijn gemoedstoestand zo goed vangen. Liefde, pijn, lol, sex, dans, gekkigheid, verlangen. Daar zal ik hem altijd dankbaar voor zijn.  

Het mooie is dat al zijn muziek tot in de eeuwigheid blijft. Daarbij is zijn nalatenschap ook nog eens immens. Hij heeft de wereld zoveel gegeven. Laten we daar vooral van genieten. Ik doe het in ieder geval wel. Deze maand draai ik dagelijks muziek van Prince en zijn grote Prince familie. Daar gebruik ik met name  mijn vinyl collectie voor. Ik wil dit graag met de wereld delen en daarom heb ik een Prince remembrance month in het leven geroepen. 

Op Instagram (account: @kjdijkstra) plaats ik in april elke dag een post van de plaat die ik afspeel. Daar schrijf ik een paar zinnen bij en ik probeer zoveel mogelijk mensen vanuit de Prince community te bereiken met de hashtag #princeremembrancemonth. Erg inspirerend en het blijkt dat er de nodige Prince liefhebbers over de hele wereld zitten. 

In mijn eerste vinyl periode, tot en met 1987, had ik al een redelijke Prince collectie opgebouwd maar ik ben bij lange na niet volledig. De verzamelwoede heeft enigszins van mij meester gemaakt. De afgelopen weken zijn er pakketten met elpees uit België, Duitsland, Engeland en Zwitserland afgeleverd. Natuurlijk van de meester zelf, maar ook albums/12 inches van leden uit zijn uitgebreide hofhouding. Sheila E, Jill Jones, Wendy and Lisa, Vanity 6 en André Cymone. De meest dierbare (en kostbare) nieuwe verovering is The Gold Experience uit 1995. 

Luisterend en lezend in de archieven duiken er vergeten juweeltjes en wetenswaardigheden op die aan mijn aandacht waren ontsnapt. The Ladder bijvoorbeeld van het album Around the World in a day, de eerste plaat van Sheila E (op en top Prince) en het feit dat Jill Jones de blonde serveerster speelt in de film Purple Rain. Natuurlijk heb ik de film op zijn sterfdag integraal gezien. Het verhaal is flinterdun (puberaal en vol met testosteron) maar het geeft het tijdsbeeld zo goed weer en de bandoptredens zijn weergaloos. 

The trip to memory lane heeft voor mij ook nog een live hoofdstuk. Vanavond spelen The Sexy Motherfuckers, een gelegenheidsband met onder meer Bauke Bakker (Bertolf, Her Majesty) en Sebas van Olst (Typhoon) een Prince set in Hedon, Zwolle. Ik laat me verrassen en hoop dat in ieder geval Joy in Repetition langskomt. Nog zo'n parel waar Prince laat horen dat hij is beïnvloed door de jazz én dat hij een gitaarvirtuoos is. 

Dearly beloved, 

There's something else: the after world

A world of never ending hapiness

You can always see the sun, day or night

(uit: Let's go crazy)

Ik hoop dat Prince Rogers Nelson in 'the after world' is.