Een bewogen jaar

29-12-2013 09:30

2013-51  In deze jaarlijks terugkerende periode van bezinning is het goed om stil te staan wat 2013 ons heeft gebracht en van welke mensen we afscheid hebben moeten nemen. Ik denk bijvoorbeeld aan nieuwe termen zoals participatiemaatschappij, selfie en circulaire economie, de kroning van Willem Alexander en het overlijden van Nelson Mandela, Lou Reed en Atje Keulen-Deelstra. Voor mijzelf is mijn vijftigste levensjaar een bijzondere geweest: een terugblik.

Het eerste kwartaal stond in het teken van mijn moeder. Op 7 januari kwam ze door hartklachten in het ziekenhuis terecht; op 1 april kon ze deze uiteindelijk weer verlaten. Twee gerepareerde hartkleppen en een pacemaker rijker. Een hele intensieve periode waarbij maar weer eens duidelijk wordt dat de liefde voor je ouders een oerding is. Gelukkig is mijn moeder heel positief ingesteld maar wat is het jammer dat ze nog steeds niet weer de oude is.

Heel mooi was het dat ze er op mijn 50ste verjaardag wel bij kon zijn. Met mijn gezin, ouders, familie, vrienden, buren en collega's heb ik stilgestaan bij mijn levenswandel tot op dat moment. Samen met deze prachtige groep mensen hebben we getoost op het leven. Ik kijk met ontzettend veel warmte op deze dag terug. In september ben ik aan een nieuw hoofdstuk in mijn zakelijk leven begonnen. Bij dezelfde bank maar in een andere rol en op een andere afdeling. In mei heb ik de keuze gemaakt om te stoppen met mijn managersrol. Een keuze waar ik voor 100% achter sta en waar ik geen moment spijt van heb gehad. In mijn nieuwe functie zit ik dichter bij mezelf, kan ik meer van mezelf geven. De functiewisseling was een natuurlijk moment om gebruik te maken van een sabbatical van twee maanden. 

Maar toch: ik ben deze zomer sinds mensenheugenis niet twee weken aaneengesloten op vakantie geweest. Het was sowieso een bijzonder vakantiejaar. Ik heb voor het eerst op de latten gestaan: met een aantal collega's heb ik medio april vier heerlijke dagen beleefd in Ischgl, Oostenrijk. Drie dagen daarna gevolgd door een stedentrip van vier dagen in Berlijn. Een prachtstad die ik samen met Annewieke en twee andere stellen heb verkend. Ook een primeur: we zijn dit jaar niet met de kids op vakantie geweest. Dat gezondheid een groot goed is heb ik dit jaar aan den lijve ondervonden. Wie mij op voorhand had gezegd dat ik dit jaar zou worden geconfronteerd met krentenbaard, een zeer hardnekkige blaasontsteking (waardoor de sabbatical deels de mist in ging) en triggerpointtherapie had ik voor gek verklaard. Wel een uniek trio; ik moet de eerste nog tegenkomen die mij dit nadoet!

O ja, we hebben nog een nieuwe keuken gekregen, de tuin is fors aangepakt, Sybrand wisselde van studie en zit nu met veel plezier op kamers in Zwolle waardoor Annewieke en ik weer met zijn tweeën zijn en ik schrijf nu sinds een jaar een blog. Dat laatste doe ik met ontzettend veel plezier. Het geeft mij voldoening om over muziek te schrijven en ik merk gaandeweg dat ik er ook steeds meer van mezelf in stop. Het inspireert me om gebeurtenissen van alledag of de link naar het verleden vast te leggen. Daarom ga ik in 2014 door met mijn blog en het lijkt me geweldig om een boek uit te brengen waarin al mijn blogs uit 2013 in verzameld zijn. Wordt vervolgd.

Een bewogen jaar, dat was het zeker, maar alle ervaringen hebben me opnieuw rijker gemaakt. Dank voor allen die hier een bijdrage aan hebben geleverd.