195: Van CEO naar drummer

22-10-2016 10:15

Van het pluche in de directiekamer naar een krukje achter de drumkit. Van CEO van een wereldspeler naar de drummer in een coverband. Van de gevierde man in de spotlights naar een ondersteunende rol in een muzikaal collectief. Ik heb het over de opzienbarende carrièremove van Fred Gehring. 

Gehring is tot en met 2013 bestuursvoorzitter van modehuis Tommy Hilfiger: worldwide. Hij heeft het merk uit het slop gehaald en dat heeft hem geen windeieren gelegd. Met een vermogen van meer dan € 100 miljoen staat hij in de Quote 500. Maar in 2013 vond hij het genoeg: 'er zijn andere belangrijke dingen in het leven' waren zijn letterlijke woorden. En laat dat nu muziek zijn. Specifieker: hij wilde zijn droom, het live spelen van nummers van The Beatles, werkelijkheid laten worden. 

Wat een man, alle zekerheden weggooien (overigens niet helemaal waar want hij is nog als strategisch adviseur betrokken bij Hilfiger) en gaan voor je passie. Dat zouden meer mensen moeten doen. Nuance hierbij is wel dat met een goed gevulde portemonee het een stuk makkelijker is om dit soort beslissingen te nemen. Maar toch, Gehring heeft een knop omgezet en dat vind ik bewonderenswaardig.  

Er zijn veel bandjes die The Beatles coveren. Inclusief kleding en haardracht. Meestal spelen ze nummers tot aan het album Rubber Soul. Songs die relatief gemakkelijk live uit te voeren zijn. Daarna wordt de songstructuur complexer en daarom veel lastiger te vertalen naar het podium. En precies daar is waar Gehring's ambities liggen: het authentiek reproduceren van The Beatles vanaf de albums Revolver en Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band. The Analogues zijn geboren. 

Door projectleider Bart van Poppel wordt de band geformeerd. Naast zijn maatje Jac Bico (die hij kent van Lois Lane en Tambourine) zijn Jan van der Meij (Powerplay, Vitesse) en Diederik Nomden (Johan, Daryll-Ann en recentelijk Her Majesty) de blikvangers. Natuurlijk is ook een rol weggelegd voor Fred: hij neemt de drumstokken ter hand. En dat doet hij gewoon goed. The Analogues worden op het podium ondersteund door blazers en strijkers én een arsenaal aan vintage muziekinstrumenten. Analoog is het woord; digitaal doen de mannen en vrouwen niet aan. Kosten nog moeite zijn gespaard maar hé, Fred, Baby, you're a rich man. 

In de pauze, tijdens de tryout in het Theater van Sneek, hoor ik een man naast mij zeggen 'dit overtreft mijn stoutste verwachtingen'. En dat is precies mijn gevoel. Ik kan bijna niet geloven wat ik meemaak. Het album Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band wordt integraal uitgevoerd en dat doen ze griezelig goed. Superlatieven schieten te kort. Dit zouden Ringo Starr en Paul McCartney moeten zien! Wat zouden zij ervan vinden? Na de break houden The Analogues het hoge niveau vast maar de songkeuze is niet optimaal. Het voelde een beetje als los zand. Misschien is het een idee om nog een ander album volledig uit te voeren. Wat mij betreft had een reprise van Magical Mystery Tour niet misstaan. 

Van kleding naar muziek. Fred Gehring leeft zijn droom en ik ben hem er dankbaar voor. Hij heeft me weer een stukje dichter bij The Beatles gebracht.