194: De romantiek van een muziekcollectie

16-10-2016 08:24

Mijn platenboer zei het deze week nog tegen me: aan de hand van iemands muziekcollectie kun je de eigenaar optekenen. Kun je een schets maken van de tijd waarin hij/zij opgroeide en de zaken die hem/haar bezighielden. Laat ik de proef eens op de som nemen. 

In dit geval ben ik niet geheel onbevooroordeeld. Ik ken Roel & Letta circa vijftien jaar waardoor ik een beeld heb. Maar van de jaren des onderscheids, vanaf de geboorte tot en met 25 jaar, is dat een redelijk zwart gat. Totdat ik twee maanden geleden een genereuze greep mocht doen uit hun vinylcollectie. Een grote hutkoffer vol met platen is voor mij zoiets als een winkel vol met snoepgoed. Ik vond het bijna genant. Alsof ik door een fotoalbum blader en de mooiste foto's eruit scheur.

Bindende factor uit de selectie die ik maak is folk-rock. Folk is traditionele Engelse muziek, ingevuld door akoestische instrumenten. Maar de platen van Roel en Letta zijn op de Amerikaanse leest geschoeid. In de jaren zestig vermengt de rockmuziek zich namelijk met folk waardoor folk-rock ontstaat. Exponenten die ik terugvind zijn Leonard Cohen, Tim Hardin, Simon and Garfunkel en vooral Crosby, Stills, Nash and Young (CSNY) en hun wijd verbreide vertakkingen. Daarover later meer.

Het inkleuren van de beelden kan beginnen: peace, love and understanding. The summer of love, the roaring sixties, Woodstock. Roel & Letta woonden in Amsterdam dus natuurlijk staan ze op de barricaden voor een betere wereld. Socialisme, de vrouwenbeweging, kampvuren waar allemaal gelijkgezinden omheen zitten die gretige halen nemen van een gezamenlijke joint. Leefgemeenschappen, vrije sex en vechten tegen het establishment. De leefwijze van CSNY en hun discipelen volgend. Want hun platenkast stond er vol mee. 

Natuurlijk albums van CSNY. Maar de tentakels van het super viertal David Crosby, Stephen Stills, Graham Nash en Neil Young reikten ver. Van het solowerk van de mannen is er het meesterwerk van Neil Young: Harvest. Ook de vriendin van Graham Nash is vertegenwoordigd: Joni Mitchell (met de machtige track Big Yellow Taxi). David Crosby zat voor CSNY in The Byrds. Hun greatest hits ontbreekt niet. Daarop staat o.a. Mr. Tambourine Man, geschreven door nobelprijswinnaar Bob Dylan. Ook zijn Greatest Hits waren in het bezit van Roel en Letta. Net zoals The Rolling Stones; ook zij coverden een nummer van Dylan (Like a Rolling Stone). Van de begeleidingsgroep van Bob Dylan in de jaren zestig, The Band, zijn er tenslotte twee albums. 

Een schilder tekent zijn model net wat mooier, een dichter schrijft zijn poëzie net wat zwieriger, een boetseerder kneedt zijn materiaal net wat verfijnder dan de werkelijkheid. Niet altijd, soms. Eigen interpretatie heet dat dan. Ik heb in dit geval mijn fantasie de vrije loop laten gaan, de romantiek van de platenkast zijn werk laten doen. Natuurlijk, de praktijk is weerbarstiger, anders. Maar laat mij nou even dagdromen.