186 Een ode aan de liefde

07-08-2016 11:11

Muziek inspireert, ze geeft een stem en een beeld aan je gevoel. De combinatie van deze elementen kan elkaar versterken. Totaal onverwachts kan een nummer toeslaan. Zonder de song eerder gehoord te hebben, de artiest te kennen of de video gezien te hebben. Deze week had ik zo'n ervaring. 

Frances is de 23-jarige Britse zangeres, Don't worry about me is het nummer. Op een honderd procent zuivere manier komt dit nummer binnen. Annewieke liet me de video zien. Iets wat ze eigenlijk nooit doet. Dat zegt ook wat. 

Frances heeft een song geschreven waarbij haar uitgangspunt is dat je sterk wilt zijn voor je dierbaren wanneer die dat nodig hebben. Daar is een werkelijk prachtige video bij gemaakt. Een man zit aan het sterfbed van zijn vrouw. Samen zien ze het leven wat ze hebben geleid aan zich voorbij trekken. Hoe het ooit begon en waar een relatie naartoe evolueert. Het lijkt vaak zo gewoon: huisje, boompje, beestje. Maar het is zo bijzonder wanneer het alles verbindende element liefde is. Iets om af en toe stil bij te staan. Daarom: een ode aan Annewieke.

Nieuwe buren 

aan de overkant van de straat

daar was je dan, het meisje van mijn dromen

lange blonde haren en vrolijke sproeten

tijdens het afwassen turend naar de overkant

om een glimp van je op te vangen

tafeltennis, shandy, Kate Bush

de eerste kalverliefde

hand in hand aan de waterkant

frummelend aan je truitje

in alles onzeker 

maar van één ding overtuigd

dit is mijn meisje.

 

Bijna veertig jaar later

lief en leed gedeeld zoals dat heet

samen herinneringen makend

woorden zijn vaak niet meer nodig

een blik is voldoende

elkaars gedachten aanvullend

zo volledig vertrouwd met elkaar

de liefde voor elkaar is gerijpt 

als een goede fles cognac

samen doorrijpen 

totdat we oude bessen zijn

klinkt mij als muziek in de oren.