176: Een logé met een missie

07-05-2016 20:40

Afgelopen week hebben wij een logé over de vloer gehad. Een logé met een missie. Door de Elfstedenwandeltocht te volbrengen kan hij namelijk het felbegeerde elfstedenbrevet binnenhalen. De fiets- en schaatskruisjes (respectievelijk circa 10 en 3 keer) heeft hij al lang maar voor het brevet moet in vijf dagen totaaal 207 kilometer worden gewandeld.

Voor de brevetloper is wandelen vaak een afgeleide sport. Het bovenliggend doel is namelijk om de oorkonde te halen. Van onze logé begreep ik dat het meestal wat oudere mannen zijn die dit doen. Ergens vanuit hun binnenste worden ze gelokt om de wandelkilometers te volbrengen. De professionele wandelaar (te herkennen aan een stevige pas, met vlaggetjes, buttons en andere versierselen op de rugzak) kijkt enigszins meewarig naar de brevetloper. 

Op dauwtrapdag hebben Annewieke en ik 30 kilometer meegewandeld, van Bolsward naar Franeker. Je komt terecht in een groep van circa 700 vriendelijke, fanatieke en soms vreemd uitgedoste wandelaars variërend van 17 tot 84 jaar. Een bataljon militairen, een ontsnapte gevangene, iemand die met enige regelmaat op zijn trompet toetert. En veel vrouwen. Ik voel me wel een buitenstaander, een outsider. Mijn prestatie verhoudt zich niet tot de deelnemers van de gehele tocht. Maar er heeft zich wel een virus in mijn lichaam postgevat. Het is heel goed mogelijk dat Annewieke en ik terugkomen.

Over een outsider gesproken, onze logé heeft vroeger samen in de klas gezeten met Wally Tax. De voorman van de The Outsiders. Een Amsterdamse band die in de jaren zestig zijn hoogtijdagen vierde. Maar het gezin van onze logé is vaker in aanraking gekomen met de beroepsgroep die mij zo aanspreekt; muzikanten. Zo kwam zijn vrouw toevallig The Beatles in Amsterdam tegen, ik meende tijdens een fundrasing. En de zoon van het stel bracht saxofoniste Candy Dulfer af en toe mee naar huis. De immer charmante en mooie Candy die voor altijd gelinkt is aan Prince: 'If I want sax, I call Candy', zong hij in de Batman-soundtrack. Zo is er voor mij weer een Prince cirkel rond. 

De weergoden zijn onze logé zeer gunstig gestemd en een paar blaren zijn niet de moeite waard om het over te hebben. Hij slaat zich bijna achteloos door de dagen heen waardoor de wandelmedaille en het brevet worden binnengehaald. Op dat brevet moet hij nog wel even wachten. De officiële uitreiking zal plaatsvinden door de commissaris van de Koning. Vorig jaar zijn er 27 nieuwe brevethouders verwelkomd wat het totaal op 1508 laat uitkomen. Dit jaar komt er in ieder geval één nieuwe brevethouder bij: onze logé. Misssie geslaagd. Respect! 

Zijn reactie op het moment dat hij Annewieke en mij zag staan bij de finish in Leeuwarden is goud waard. 

Maak maar vast een mooi plekje vrij in de hal van jullie woning, ik ken nog wel een goede lijstenmaker, dit levenswerk verdient namelijk een ereplaats.